Wärtsilä-motor med avansert teknologi
En helt ny motor med markedets mest avanserte teknologi ble lansert av Wärtsilä på årets Nor-Shipping 2015 i juni. Wärtsilä 31-motoren gir en betydelig reduksjon i vedlikehold og tar drivstoffeffektivitet, drivstoffleksibilitet og driftsoptimalisering til helt nye nivåer langt utover alt annet som er tilgjengelig på markedet. Drivstofforbruket til dieselversjonen er så lavt som 165g/kWh. Dette opplyser selskapet i en nyhetsmelding til Ny Teknikk.
Wärtsilä 31 er designet for å kunne brukes i de fleste skip med hovedmaskineri i rekkevidden 4,2 til 9,8 MW. Innenfor offshoreindustrien er Wärtsilä 31 aktuell for ankerhåndteringsfartøy (AHTS), forsyningsskip (OSV), borefartøy og halvt nedsenkbare fartøy (SSCV), der det stilles krav til fleksibilitet, høy effekt, lange intervaller mellom overhalinger og høyt sikkerhetsnivå. Tilsvarende vil Wärtsilä 31 gjøre det mulig for eiere og operatører innenfor cruise- og fergesektorene å redusere drivstoffkostnadene, samtidig som de opprettholder en høy miljøstandard. Innenfor handelsflåten er Wärtsilä 31 konstruert for å kunne brukes som hovedmotor i små til mellomstore tankskip, bulkskip og containerskip.
Tre drivstoffversjoner
Wärtsilä 31 kommer i tre drivstoffversjoner: diesel, dual-fuel (DF) og ren gass med tennplugg. Wärtsilä 31 gir markedet utvidede muligheter for bruk av flere typer drivstoff med ulik kvalitet, fra veldig lett til veldig tung diesel, og en rekke ulike kvaliteter av gass.
Omfattende utviklingsarbeid
Omfattende utviklingsarbeid og en modulisert design har gjort det mulig å øke likhetene mellom de ulike versjonene, noe som gjør motoren i stand til å oppfylle de mest komplekse prosjektkrav. I tillegg kan vedlikeholdsprosedyrene forenkles, samtidig som tid og kostnad knyttet til eventuelle konverteringer kan minimeres.
Motorens forbedring av drivstoffeffektivitet og drivstoffleksibilitet matches av betydelige reduksjoner i vedlikeholdskostnader. For eksempel vil en Wärtsilä 31-motor først ha behov for vedlikehold etter 8000 driftstimer, mens alternative standard fartøysmotorer vil kreve vedlikehold etter bare 2000 driftstimer.
– I dag har flere år med utviklingsarbeid materialisert seg gjennom introduksjonen av Wärtsilä 31-motoren. Med dette produktet er Wärtsilä i stand til å tilby kunder i marineindustrien bransjens kraftigste og mest avanserte, drivstoffeffektive, drivstoffleksible og miljøvennlige motor. Dette gjennombruddet baserer seg på innføringen av den aller nyeste teknologien og åpner dørene for et helt nytt optimaliseringsnivå som vil gjelde gjennom hele fartøyets levetid, sier Roger Holm, Senior Vice President, Ship Power Engines, Wärtsilä.
Wärtsilä 31 er tilgengelig med 8V, 10V, 12V, 14V og 16V sylinderkonfigurasjoner. Blant motorens mange funksjoner finnes de nyeste teknologiene for innsprøytning av drivstoff, motorstyring og ladeluft. Motoren kan brukes i mekaniske installasjoner, til å produsere elektrisk kraft når den er koblet sammen med en generator, i hybridanlegg, i større installasjoner eller som en hjelpemotor.