Wärtsilä leverer design til nytt dykkerfartøy
Wärtsilä har signert kontrakt med Shanghai Bestway Marine Engineering Design Co Ltd. for leveranse av design til et skreddersydd dykkerfartøy for redningsoperasjoner på store havdyp. Skipet skal bygges for det kinesiske selskapet Shanghai Salvage Bureau (SSB). SSB er eid av den kinesiske staten og er et av Kinas største profesjonelle bergingsselskaper.
Fartøyet er primært designet for berging av skip og andre konstruksjoner på store havdyp (6000 meter) samt metningsdykking (SAT-dykking) for 24 dykkere ved bruk av to dykkerklokker. Metningsdykking er en teknikk som reduserer dykkernes risiko for dykkersyke når de jobber på store dyp over lengre tidsperioder. Fartøyet skal også utføre rørleggings- og konstruksjonsarbeid. Dette er første gang disse egenskapene blir kombinert i ett og samme fartøy. Videre skal båten bygges for DP3, som er den høyeste klassen innenfor dynamisk posisjonering.
– For en komplekst fartøydesign som dette, med behov for å inkludere nødvendig undervannsutstyr, er både lang erfaring og fagkunnskap essensielt. Wärtsilä ble valgt på grunn av at vi er sterke innenfor begge disse områdene. Kontrakten viser igjen verdien av de sofistikerte og integrerte systemdesignene som Wärtsilä utvikler for marinemarkedet, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President, Ship Design, Wärtsilä Marine Solutions.
– Det nye fartøyet vil bli det mest sofistikerte i flåten vår. Det vil utføre operasjoner på store havdyp og ofte under vanskelige forhold. Vi mener Wärtsiläs design vil imøtekomme alle våre krav til vellykket drift, sier Huang Yan, direktør for Deep Diving Technology Development Center i SSB.
Kontrakten med SSB gjelder anbudsdokumentasjon og klassetegninger. Det vil si alle tegninger relatert til klasse- og flaggstatsmyndighet for å oppnå de nødvendige godkjenninger og autorisasjoner.