Meny
26.08.2021

Virtuelt besøk i blodåre - Banebrytende omvisning

Universitetet i Oslo lanserer nå en ny e-læring der studentene kan gå på virtuelt besøk i en blodåre fullpakket med interaktive oppslag.

E-kurset er utviklet av MedXplore i Steinkjer og blir nå en del av universitetenes e-læringstilbud nasjonalt.
   Postdoktor Karianne Svendsen og professor Kjetil Retterstøl har vært med på å lage det nye e-læringskurset.
   Gründeren Jan Helge Lillebo fra Steinkjer har utviklet e-plattform som nå fornyer undervisningen i medisin.
   - Plutselig forsto jeg ting jeg bare pugget til eksamen for mange år siden, sier Karianne Svendsen ved seksjon for klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo.
   Den nye e-læringen har UiO lagt inn i universitetenes felles e-læringsportal. Portalen er blitt ekstra populær etter at pandemien satte inn, og særlig innen helsefaglig utdanning. I fjor fikk e-portalen 1,2 millioner treff innen feltet sykdomslære og sykdommer.

Undervisning som lek
Postdoktor Karianne Svendsen og professor Kjetil Retterstøl har vært med på å lage det nye e-læringskurset. Karianne Svendsen er selv forsker på kolesterol og hjerteinfarkt ved UiO. Hun er full av lovord.
   - Mange har hørt om åreforkalkning og kolesterol. Men det er en komplisert prosess. MedXplores metode gjør kompliserte medisinske sammenhenger lettere å forstå. Her har vi en mulighet til å fornye kunnskapsformidlingen, sier Svendsen.
   - Med å kombinere 360-scener med animasjoner tar vi konkretiseringen et langt skritt videre: Studentene ser inn i den pulserende blodåra og kan følge med på hvordan blodlegemer og kolesterol beveger seg og påvirker hverandre. Studentene kan så gå videre inn og utforske hver komponent for seg.

En e-plattform i tiden
Jan Helge Lillebo i MedXplore har hentet inspirasjon fra de unges spillverden, der nysgjerrighet og belønning driver spilleren videre.
   - Dette er en teknologi som krever en aktiv holdning. Brukeren kan ikke være passiv, men må selv gjøre noe, klikke seg videre. Systemet i seg selv trigger engasjement. Å klikke seg videre gir belønning, i form av mer læring og innsikt, poengterer Lillebo.

Ta et virtuelt besøk i blodåren
De fleste av oss har ingen visuell opplevelse av hvordan en blodåre med sine partikler ser ut. Nå kan du gå på et digitalt besøk i blodåren. Den medisinske visningen er laget av MedXplore i nært samarbeid med professor Kjetil Retterstøl og postdoktor Karianne Svendsen.

Gameifisering
Svendsen kaller det nye en form for gameifisering av undervisningen, en innlæring som hun tror passer de unge.
   - Jeg vil tro de unge liker det. Det er nytt, de får lyst til å klikke. Læringen blir mer levende, sier hun.
   Professor Kjetil Retterstøl ved Universitetet i Oslo sier at de ennå ikke har tatt metoden aktivt i bruk. Men den skal nå testes ut på studenter.
   - Vi har skjønt, etter disse koronatider, hvor viktig det er å ha andre undervisningsalternativer enn den vanlige undervisningen face to face og med tavle. Å lage kurs som studentene kan ta hjemmefra vil være viktig i framtida.
   - Og de unge er glad i spill. De liker å knotte seg rundt på skjermen, og de liker at det gjemmer seg historier og utfordringer i dette spillet. Spillteknologi kan være bra for å fange interessen. Og for å lære må man ha nettopp fokus og interesse.
   - For meg personlig blir det for mye hulter til bulter, men hvis den nye metoden stimulerer interessen til de unge er det bra.
   - Medisinstudiet blir som en lek?
   - Det kan være målet, poengterer Kjetil Retterstøl.

Kilde: NTB Kommunikasjon


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no