Meny
05.08.2021

Viktig milepæl for autonomi med fjernoperasjon av fartøy i Singapore

ABB har sammen med verftet Keppel Offshore & Marine (Keppel O&M) utført Sør-Asias første fjernstyrte joystick-kontroll av en slepebåt i Singapores travle havn.


Singapore havn, med mer enn 130 000 skipsanløp årlig, er et av de mest komplekse stedene for autonom havnedrift i verden. Uttestingen markerer en viktig milepæl i å validere økt sikkerhet og effektivitet ved slepebåtoperasjoner gjennom digitale løsninger som allerede er tilgjengelige i dag for nesten alle slags skip.
   Forsøkene med fjernoperasjon av slepebåten fra et kommandosenter på land ved Maritime and Port Authority of Singapores Maritime Innovation Lab ble vellykket utført i april 2021. ABB har levert en integrert løsning for fjernstyring og autonom kontroll av fartøyet basert på produktfamilien Ability™ Marine Pilot. Den digitale løsningen ABB Ability™ Marine Pilot Vision samlet sensorinformasjon fra systemene om bord for å generere en digital situasjonsbevissthet, mens ABB Ability™ Marine Pilot Control-systemet utførte de nødvendige, smarte manøvrerings- og kontrollkommandoene.
   - Vi er stolte over å ha nådd en ny milepæl som er et betydelig skritt mot autonom skipsfart, i nært samarbeid med Keppel, sier Juha Koskela, leder for ABB Marine & Ports. - Hensikten med denne teknologien er å avlaste mannskapet for oppgaver som kan automatiseres, slik at de kan levere på sitt beste i kritiske perioder og øke den generelle sikkerheten og produktiviteten til marine operasjoner. Disse forsøkene bekrefter også muligheten for anvendelse av fjern- og autonom teknologi på andre fartøystyper.

Krevende operasjoner
ABBs teknologi og Keppel O&Ms løsninger ble retrofittet på den 32 m lange slepebåten Maju 510. Fartøyet eies og drives av Keppel O&Ms joint venture-selskap Keppel Smit Towage.
   - Fjernnavigering er et viktig trekk ved autonome fartøyer, da det fungerer som en sikkerhetsforanstaltning og er spesielt nyttig i visse, kompliserte scenarier. Som hovedsystemintegrator utnytter Keppel O&M sin inngående offshore- og marinekompetanse og samarbeider med Keppel-økosystemets selskaper, for eksempel M1 med sine oppkoblede løsninger, samt andre partnere som ABB som leverte ledende teknologi, for å tilby de beste og skreddersydde, autonome løsningene. Dette er i tråd med Keppels Vision 2030, som inkluderer utnyttelse av avanserte teknologier for vekst, sier Tan Leong Peng, administrerende direktør (New Builds) hos Keppel O&M.
   Slepeoperasjoner, hvor en slepebåt manøvrerer andre fartøyer ved å skyve eller taue dem, ofte i travle havner, kan være ekstremt krevende, og krever full oppmerksomhet fra mannskapet. I tillegg må slepebåter ofte fullføre lange og monotone transit-turer for å komme til oppdragsstedet. Å utføre transitt autonomt og under fjernovervåkning vil gjøre det mulig for mannskapet ombord å hvile og være våken når det trengs i selve slepearbeidet. Stasjonær drift med fjernhjelp kan også gi mannskap om bord hvile i stedet for å utføre rutinemessige oppgaver som kan styres like effektivt eller bedre av eksternt mannskap.
   - Keppel Smit Towage støtter Keppel O&M og ABB i utviklingen av autonome slepebåter. Som slepebåtoperatør utnytter vi teknologi for å forbedre driften for å betjene kundene våre bedre. Med Maju 510 som pilotbåt kan vi erfare og gi tilbakemelding på hvordan autonome operasjoner kan hjelpe slepebåtkapteinen og mannskapet med å forenkle navigasjonen for å fokusere på viktige oppgaver. Dette har potensial til å øke operasjonell sikkerhet og effektivitet betydelig, sier Romi Kaushal, administrerende direktør i Keppel Smit Towage.

Unngå kollisjoner
ABB har tidligere levert teknologi for de banebrytende forsøkene med en fjernstyrt passasjerferge, Suomenlinna II, som ble utført i Helsingfors havn i november 2018, og beviste at overoppsyn med fartøy fra hvor som helst er oppnåelig ved hjelp av tilgjengelig teknologi.
   Slepebåtprosjektet er finansiert av Maritime and Port Authority of Singapore som en del av Singapore Maritime R&D Roadmap 2030. Det kartlegger landets viktigste satsingsområder for utvikling av den maritime industrien, samt forskning og teknologiske kapabiliteter. Den andre fasen av prosjektet, planlagt sent i 2021, vil vise at fartøyet autonomt kan utføre handlinger for å unngå kollisjon under fjernovervåkning.

Kilde: NTB Kommunikassjon


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no