17.12.2012
Vibrasjonssikre batterier til lastebiler
Seriens flaggskip, batteriet Expert HVR, er bygd på High Vibration Resistant-teknologi (HVR). Gjennom dette batteriet er Exide Technologies den første produsenten på ettermarkedet som lykkes i å integrere teknologien i et batteri. Dette er spesielt gode nyheter for alle AdBlue-lastebiler.
Exide Technologies’ nye flaggskipbatteri, Expert HVR, er spesielt utviklet for å kunne motstå vibrasjoner fra motor og chassis. Det at batteriet motstår vibrasjoner, forlenger levetiden betraktelig – og er dermed også en økonomisk løsning.
Fordel for lastebiler med AdBlue-teknologi
Flesteparten av europeiske lastebilprodusenter har siden 2006 utstyrt sine nye lastebiler med SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduksjon), som krever at AdBlue brukes for å kunne oppfylle EUs krav om mindre utslipp av skadelige partikler. For å lage plass til beholderen som skal inneholde AdBlue-væsken, har lastebilprodusentene måttet flytte batteriet lenger bakover på chassisrammen. Dét utsetter batteriet for mer vibrasjon enn tidligere.
Mange krefter i sving
Exides mange kunder blant lastebilprodusentene, for eksempel Iveco, MAN, Renault-lastebiler og Scania, har vært ivrige etter å finne en løsning på batteriets mer utsatte plassering på chassiset.
Siden Exide ville være først på markedet med en vibrasjonssikker teknologi, har de investert stort i forskning og utvikling.
– Ingeniørene og teknikerne våre har slått sammen kunnskapen sin innenfor OEM og ettermarkedet. Det har gjort oss i stand til å utvikle et teknologisk komplisert batteri på rekordtid sammenlignet med den vanlige utviklingsprosessen. Nå kan vi tilby kundene og samarbeidspartnerne våre det mest effektive og teknologisk avanserte batteriet som er tilgjengelig i dag, forklarer Magnus Ohlsson, Vice President, Exide Technologies, Sales and Marketing, Aftermarket Europe.
Hvordan virker det?
Levetiden til et Expert HVR-batteri forlenges ved å legge et isolerende lag rundt kjernekomponentene, slik at de er beskyttet mot de kraftige vibrasjonene den nye plasseringen utsetter dem for. Batteriet er omsluttet av en forsterket beholder, som er utformet for både å absorbere vibrasjonene og for å låse fast komponentene. Batteriet er utformet for å vare lengere og yte mer enn andre batterier og kan brukes i lastebiler med og uten AdBlue.
Den nye batteriserien
Expert HVR-batteriet er det sterkeste batteriet i den nye serien til kommersielle kjøretøy. Serien består i tillegg av batteriene Professional Power og Professional. Expert HVR og Professional Power er vedlikeholdsfrie batterier med flate lokk, og alle tre typene er spesielt utformet for å oppfylle behovene til alle typer kunder.
Med denne nye serien reduserer Exide Technologies sitt tilbud fra fire til tre serier. Dette er delvis for å gjøre produktporteføljen mer oversiktlig, men også for å tilby batterier med bedre egenskaper til alle kunder. Exide Technologies' produktportefølje lanseres under navnet Sønnak i Norge.
– Den nye batteriserien byr på fordeler ikke bare for kundene og forhandlerne. AdBlue reduserer CO2-utslippene, og forbedringene av batteriet betyr at det kan yte mer enn tidligere på sin nye plassering. Samlet sett er dette gode nyheter for miljøet, sier Magnus Ohlsson.
Exide Technologies’ nye flaggskipbatteri, Expert HVR, er spesielt utviklet for å kunne motstå vibrasjoner fra motor og chassis. Det at batteriet motstår vibrasjoner, forlenger levetiden betraktelig – og er dermed også en økonomisk løsning.
Fordel for lastebiler med AdBlue-teknologi
Flesteparten av europeiske lastebilprodusenter har siden 2006 utstyrt sine nye lastebiler med SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduksjon), som krever at AdBlue brukes for å kunne oppfylle EUs krav om mindre utslipp av skadelige partikler. For å lage plass til beholderen som skal inneholde AdBlue-væsken, har lastebilprodusentene måttet flytte batteriet lenger bakover på chassisrammen. Dét utsetter batteriet for mer vibrasjon enn tidligere.
Mange krefter i sving
Exides mange kunder blant lastebilprodusentene, for eksempel Iveco, MAN, Renault-lastebiler og Scania, har vært ivrige etter å finne en løsning på batteriets mer utsatte plassering på chassiset.
Siden Exide ville være først på markedet med en vibrasjonssikker teknologi, har de investert stort i forskning og utvikling.
– Ingeniørene og teknikerne våre har slått sammen kunnskapen sin innenfor OEM og ettermarkedet. Det har gjort oss i stand til å utvikle et teknologisk komplisert batteri på rekordtid sammenlignet med den vanlige utviklingsprosessen. Nå kan vi tilby kundene og samarbeidspartnerne våre det mest effektive og teknologisk avanserte batteriet som er tilgjengelig i dag, forklarer Magnus Ohlsson, Vice President, Exide Technologies, Sales and Marketing, Aftermarket Europe.
Hvordan virker det?
Levetiden til et Expert HVR-batteri forlenges ved å legge et isolerende lag rundt kjernekomponentene, slik at de er beskyttet mot de kraftige vibrasjonene den nye plasseringen utsetter dem for. Batteriet er omsluttet av en forsterket beholder, som er utformet for både å absorbere vibrasjonene og for å låse fast komponentene. Batteriet er utformet for å vare lengere og yte mer enn andre batterier og kan brukes i lastebiler med og uten AdBlue.
Den nye batteriserien
Expert HVR-batteriet er det sterkeste batteriet i den nye serien til kommersielle kjøretøy. Serien består i tillegg av batteriene Professional Power og Professional. Expert HVR og Professional Power er vedlikeholdsfrie batterier med flate lokk, og alle tre typene er spesielt utformet for å oppfylle behovene til alle typer kunder.
Med denne nye serien reduserer Exide Technologies sitt tilbud fra fire til tre serier. Dette er delvis for å gjøre produktporteføljen mer oversiktlig, men også for å tilby batterier med bedre egenskaper til alle kunder. Exide Technologies' produktportefølje lanseres under navnet Sønnak i Norge.
– Den nye batteriserien byr på fordeler ikke bare for kundene og forhandlerne. AdBlue reduserer CO2-utslippene, og forbedringene av batteriet betyr at det kan yte mer enn tidligere på sin nye plassering. Samlet sett er dette gode nyheter for miljøet, sier Magnus Ohlsson.