Verdens største hybridferge får motor fra Rolls-Royce
Rolls-Royce har fått en ordre på fire dieselmotorer som skal inngå i fremdriftssystemet til Color Lines nye hybridferge. Motorene er av typen B33:45L og skal produseres i Bergen.
Den nye Color Line-fergen er designet av Fosen og skal bygges ved Ulstein Verft. Fra sommersesongen 2019 vil den settes inn på strekningen Sandefjord–Strømstad. Skipet skal kombinere diesel og elektrisk kraft, og batteriene skal lades fra Color Lines egne landstrømsanlegg eller via generatorer om bord. Det 160 meter lange skipet får plass til 2000 passasjerer og 500 biler.
De fire motorene fra Rolls-Royce har planlagt levering i mars 2018. Kontrakten har også en opsjon på motorer til et mulig skip nummer to.
– Den norske verftsindustrien har i det siste vist seg å være konkurransedyktig i det internasjonale cruise- og fergemarkedet, og vi er glade for å være med på flere av disse spennende prosjektene. Våre motorer fra Bergen er per i dag solgt til ni skip i dette markedssegmentet i løpet av det siste året, det tar vi som et tegn på at vi har rett produkt til rett pris, sier Kjell Harloff, Vice President Engines i Rolls-Royce.
Rolls-Royce lanserte sin nyeste motorserie B33:45 under SMM i Hamburg i 2014. Siden den gang er over 60 motorer av denne typen levert. Ordrene har kommet til ulike skipstyper verden rundt – fra landene Norge, Storbritannia, Spania, Canada, Kina, Singapore og New Zealand. Til nå har dette kun vært rekkemotorer. Under Nor-Shipping 2017 i Oslo lanserte imidlertid Rolls-Royce en større V-konfigurasjon av motoren for å kunne adressere en større andel av markedet for motorer til bruk på land og sjø.