Vær sikker på å få start i kulden
Når temperaturen synker reduseres startkapasiteten i bilbatteriet.
Heldigvis kan du med noen enkle grep øke levetiden på batteriet og redusere risikoen for at det blir utladet.
Om sommeren trenger du ikke å tenke så mye på batteriet i bilen din, men når kulda kommer vil belastningen på batteriet øke betraktelig. Dette gjelder særlig ved start av bilen og ved bruk av tilleggsvarmen som bruker bilens varmeapparat. Kjører du i tillegg korte avstander på regelmessig basis blir forbruket av strøm større enn hva dynamo rekker å lade tilbake til batteriet. Da får du rett og slett ikke startet bilen.
‒ Når batteriet begynner å bli gammelt mister det både ladekapasitet og krefter til å levere nok energi ved kalde temperaturer. Derfor lønner det seg å la et verksted sjekke batteriets tilstand før vinteren virkelig slår til. Mange verksteder sjekker dette gratis, sier Harald Nordseth, servicesjef i Vianor Skandinavia.
Bør ikke gjøres hjemme
Det er nesten umulig å teste batteriets tilstand uten et egnet måleinstrument. Med enkle verktøy tilgjengelige i hjemmet kan du måle batteriets hvilespenning, men dette sier lite om batteriets øvrige tilstand.
Hos et bilverksted kan batteriet derimot sjekkes raskt og pålitelig. De avanserte måleinstrumentene hos verkstedene, viser blant annet batteriets evne til å lagre energi samt hvor godt det kan levere energi under belastning.
‒ Evnen til å levere energi handler om to verdier. Antall ampere-timer viser batteriets nominelle kapasitet, mens CCA-verdien er den viktigste når det gjelder batteriets evne til å levere energi og da spesielt under kalde forhold, forklarer Nordseth.
Øk levetiden med enkle grep
Nyere biler med mye elektronikk bruker mye energi, selv ved høye temperaturer. Er det kaldt ute, øker energiforbruket ytterligere. Dette skyldes flere ting, som for eksempel at man bruker setevarmer, rattvarme og varmevifte i større grad.
Et dårlig batteri har i tillegg lavere kapasitet til å motta energi. For at et batteri skal holde seg i optimal tilstand, må det være så fulladet som mulig og batteripolene må holdes rene.
Må du kjøpe nytt?
Hvis du trenger å kjøpe nytt batteri, må du passe på å velge riktig type. I tillegg må det gamle batteriet ivaretas på riktig vis. Hos Vianor behandles gamle batterier i henhold til lov og forskrift, og Vianors ansatte hjelper deg med å finne riktig batteri.
‒ Det finnes mange forskjellige typer batterier, og hovedregelen er at bilen skal ha lik type batteri som bilens originalbatteri. I tillegg må det nye batteriet installeres riktig, samt at mange kjøretøy i dag må tilbakestilles eller fortelles at nytt batteri er blitt montert.
‒ Batterier til el- og hybridbiler er spesialprodukter som alltid skal håndteres av spesialkursede bilmekanikere, minner Nordseth om.