Utslippsfrie cruiseskip på Revierkaia
Snart kan cruiseskip ligge til kai i Oslo uten å forurense.
UTSLIPPSFRIE CRUISESKIP: Innen 2025 skal det etableres landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia. Foto: Oslo Havn.
Oslo
havnestyre har vedtatt å bygge landstrømanlegg for cruiseskip på Revierkaia
på Vippetangen. - Oslo
Havn jobber målbevisst for å kutte utslipp. Landstrømanlegget vil bidra
positivt til Oslo Havns mål om 85 prosent utslippskutt innen 2030, sier
Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn. Eieren av
Oslo Havn, byråd for næring og eierskap, har i tildelingsbrevene til
Oslo Havn pekt på Revierkaia som Oslos framtidige kai for cruise. Rederiene
klargjør skipene Landstrømanlegget,
som skal etableres innen 2025, er noe Oslo Havn har jobbet med helt siden det
ble etablert en internasjonal standard. - Nå er
tiden moden for å bygge anlegget i Oslo. Vi vil også stille tydelige krav til
cruiserederiene om at skipene skal benytte landstrøm. Cruiserederiene sier de
vil klargjøre skipene til å ta i bruk landstrømanlegget innen 2025, sier
havnestyrelederen. Belønning
for utslippskutt Oslo Havn
har innført Environmental Port Index (EPI) for å gi et økonomisk insentiv til
bærekraftig og miljøvennlig cruisedrift, og for å gjøre det mindre lønnsomt å
ankomme havnen med forurensende skip. EPI beregner miljødifferensierte
havneavgifter og belønner de reneste skipene. Det betyr at skipene får
reduserte vederlag i havna dersom de bruker
bl.a.landstrøm. - Vi
belønner rederier med rabatt når de skrur av motoren og benytter landstrøm
når de ligger til kai i Oslo. Landstrømanlegget på Revierkaia vil også bidra
til redusert støy og lokal forurensning slik som partikler, nitrogendioksid
og svoveloksider,sier Scharning Lund. På
Revierkaia vurderes landstrømanlegget å gi en samlet årlig reduksjon på 3 700 tonn CO2, 52 tonn
NOx og 2 tonn SOx. Revierkaia har en lengdebegrensning på tre hundre meter og
dybdebegrensning på 8,4 meter, noe som vil redusere det fremtidige antall
cruiseskip som vil kunne anløpe Oslo. Strengere
EU-krav EU
varsler strengere krav, noe som vil øke bruken av fornybare energikilder og
lavutslippsdrivstoff i maritim sektor. Fra 1.
januar 2030 har EU foreslått at skip som skal i havn innenfor
EU-medlemslandenes jurisdiksjon må koble seg til landstrøm, og utelukkende
bruke landstrøm til å dekke energibehovet om bord mens de ligger til kai.
Kravet retter seg mot containerskip og passasjerskip. Enovastøtte Oslo Havn
har fått tilsagn om 27,5 millioner kroner i Enova-støtte til
landstrømanlegget på Revierkaia. Oslo Havns totalramme for landstrømanlegget
for cruise er på kr. 81,8 mill Landstrømanlegget
har en levetid på 25 til 30 år. Løsningen er frittstående, og leveres som
moduler i 20-fots containere som kobles sammen. Det kan bygges inn i et
utsmykket skall. Arealbehovet er ca. 120 m2. |