Uthvilt etter arbeidsøkten med Allisons girkasse
Etter at Kenth-Göran Gustavsson fra Kentens Transport AB monterte helautomatisk girkasse i den nyeste lastebilen sin, har trøtthetssymptomene etter en dag med kjøring i bytrafikk forsvunnet helt.
Fra venstre: Erik Kaplar, Allison Transmission, Kenth-Gøran Gustavsson, Kentens Transport og Nils-Olof Johansson, Borås Bil Lastvagnar
Kenth-Göran Gustavsson begynte å kjøre lastebil da han var 18 år, og
han kjører fortsatt, 43 år senere. Han startet sitt eget firma, Kentens
Transport AB, i 1996, og han har rukket å bytte lastebil seks ganger. Men det
var først i den lastebilen han har nå, en Volvo FE med HIAB-kran, at han valgte
en Allison helautomatisk girkasse fra 3000 Series.
–Jeg kjører entreprenørturer i
Gøteborgområdet ved bygg- og anleggsarbeid for både byggfirmaer og
privatpersoner. Det innebærer korte transportavstander i tett bytrafikk og en
hel del kranarbeid, forteller Gustavsson. – For den typen kjøring kan man ikke
sammenligne en manuell eller halvautomatisk girkasse med min nye,
helautomatiske girkasse.
– Den er helt overlegen og
meget komfortabel. Jeg er ikke engang sliten etter en arbeidsdag bak rattet, og
smertene i beina som jeg hadde etter all giringen tidligere, har forsvunnet
helt. Det er bare å trykke på knappen og kjøre. Det kan ikke bli enklere enn
det, sier Gustavsson.
Gustavsson er meget nøye med
lastebilene sine, og han vedlikeholder dem på en eksemplarisk måte. Det er noe
Nils-Olof Johansson hos forhandleren Borås Bil Lastvagnar AB setter pris på:
– Det er aldri noe problem å
selge noen av lastebilene Gustavsson har hatt. De er både godt vedlikeholdt og godt
utstyrt. Når han skal bytte lastebil neste gang, vil interessen være enda
større takket være Allisonkassen, sier Johansson.
Kenth-Göran Gustavssons Volvo
FE med HIAB-kran er den første anleggsbilen Nils-Olof Johansson har solgt som
har Allisons helautomatiske girkasse. Men han har solgt et titalls søppelbiler
med den girkassen, og han tror at anleggskjøretøy i bytrafikk kommer til å bli
et voksende segment for Allisons helautomatiske girkasser, ikke minst på grunn
av den gode drivstofføkonomien.
– Drivstoff-forbruket i
lastebiler med Allison-girkassen er lavere enn i biler med manuell girkasse, og
dessuten er vedlikeholdskostnadene lave. Det eneste jeg regner med, er filter-
og oljeskift, som også har lange intervaller. Jeg slipper uønsket nedetid og
clutchbytter takket være girkassen, sier Gustavsson.