Tror blått avfall kan bli neste motetrend
Overskuddsmateriale fra fiskeri- og oppdrettsnæringa kan bli den neste motetrenden, tror Sisters in Business, og satser på oppsirkulerte redskap sammen med Nofir.
-
Bærekraftig design er helt klart på moten, og her har de blå næringene masse å
bidra med, sier Marianne Hildeng Vigneau, ansvarlig for design, produksjon og
forretningsutvikling i SiB.
På
anbefaling fra Grieg Seafood vil de gjøre business av de blå næringenes
plastavfall: luseskjørt fra lakseoppdretten, presenninger og gjenvunnet nylon
skal få et nytt liv i nye produkter. Hildeng Vigneau tror det kan bli en egen
norsk industri med tiden.
Store planer
Hildeng
Vigneau har selv jobbet med design og tekstiler i en årrekke. Igjennom
gründerbedriften Sisters in Business bidrar hun og teamet bestående av 10
stykk, hvorav 7 innvandrerkvinner med øye for søm og tekstil, til
oppsirkulering og gjenbruk av overskuddsmaterialer.
Og dem er det nok av i fiskeri- og oppdrettsnæringen.
Ifølge Handelens Miljøfond er de blå næringene bare 35% sirkulære i dag – men kan oppnå 81% i løpet av få år.
- Planen er å begynne med handlebager og nett av ulike typer plastavfall for å erstatte bæreposer. Hvis dette fungerer er det egentlig bare fantasien som setter grenser for hva vi kan få til videre, sier Vigneau, og viser til at SiB allerede har gitt nytt liv til tekstiler og plastprodukter fra kjente merker og bedrifter som AF Gruppen, Mesta, Veidekke, Nudie Jeans, Filippa K, Holzweiler og Tiger.
-
Tekstilindustrien slipper som mange vet ut enorme mengder klimagasser, og det
gjør også redskap som havner på avveie. Hvis vi kan lage produkter folk og
bedrifter faktisk vil ha, og samtidig bidra til så tydelige eksempler på
bærekraft så vil det ha mye å si også fra et samfunnsperspektiv, sier Hildeng
Vigneau.
Kan få stor betydning
Øistein
Aleksandersen i gjenvinningsselskapet Nofir forteller at klær og produkter av
gjenvunnet fiskeri- og oppdrettsredskap allerede har «vært på moten» en stund.
Aleksandersen
sier også at luseskjørt er en krevende fraksjon å gjenvinne – og at de er glade
for å kunne se på nye bruksområder sammen med aktører som SiB.
De
samler i dag inn og gjenvinner nær sagt alt fiskeri- og oppdrettredskap i
Norge, i tillegg til redskap fra mange andre land.
-
Våre samarbeidspartnere har allerede bevist, igjennom samarbeid med store
merkevarer som H&M, Prada, Porsche, Norrøna og Patagonia at det finnes en
enorm etterspørsel etter mer bærekraftige produkter fra havet der ute, sier han.
Initiativet
kom opprinnelig fra bærekraftsrådgiver i Grieg Seafood, Jostein Iversen, som
sier næringa trenger gode eksempler på bærekraftsinnsatsen sin.
-
Fordelen med akkurat dette prosjektet er at produktene faktisk håndlages av det
opprinnelige materialet. Det er mye bedre i et klima- og miljø-perspektiv, selv
om alt selvfølgelig monner, sier Iversen.
Øker gjenvinningen hvert år
Nofir-sjefen
viser til at gjenvinningsgraden deres har tatt seg betraktelig opp de siste
årene. Så mye som 85% av alle oppdrettsnøter får nytt liv, og målet er å øke
denne prosentandelen også for andre fraksjoner.
De
er derfor svært glade for at SiB og andre virksomheter setter inn støtet for å
lage merverdi ut av kasserte redskap.
-
Dette er sirkularitet i praksis. På kort tid har vi gått fra å kaste fiskeri-
og oppdrettsredskap i restavfallet, til at dette kan skape verdi for mange og
bli til produkt som folk vil ha.
-
Vi tror og håper at vi vil se den samme utviklingen med flere initiativ som
dette.