To norske lag i Shell Eco-marathon
Etter at NTNU lenge har vært alene om å forsvare de norske fargene i Shell Eco-marathon, vil nå to norske skoler tevle i konkurransen der målet er å bruke minst mulig energi på en gitt lengde. Også Høgskolen i Østfold er påmeldt til årets konkurranse, og de lover å gi NTNU kamp om å bli beste norske bil.
Høgskolen i Østfold har tidligere deltatt med suksess i Shell Eco-marathon, men de siste fire årene er det bare NTNU som har stilt til start for Norge. I fjor utvidet NTNU sin satsing til å gjelde to biler, så i år stiller altså hele tre norske biler til start.
– Vi er kjempeglade for at to norske studieinstitusjoner nå er påmeldt årets Shell Eco-marathon. De norske lagene har tradisjonelt gjort det veldig bra i konkurranse med over 200 andre lag fra nesten tretti land og har blitt kjent for å være veldig dyktige og profesjonelle, sier Alice Bergfall, kommunikasjonsrådgiver i Shell.
Nybegynnere fra Østfold
Selv om Høgskolen i Østfold har deltatt i Shell Eco-marathon tidligere, er det en gjeng nybegynnere som skal i aksjon denne gangen. De skal også bygge en helt ny bil, som skal gå på biodrivstoff.
– Vi har stor tro på vår tekniske løsning og ønsker med dette også å bidra til at det blir mer oppmerksomhet rundt andregenerasjons biodrivstoff, som vi mener har havnet litt i skyggen i den norske debatten som domineres av elbiler og hybridbiler. Vi har også som mål å lage en 100 prosent resirkulerbar bil, forteller Johannes Gylseth fra teamet som kaller seg ØUC Shell Eco.
Teamet er i gang med design og bygging av bilen, som skal hete Sustain. De jakter fortsatt samarbeidspartnere for at resultatet skal bli så bra som mulig.
– Vi er et lite team og er realistiske i forhold til ambisjonene våre. Men det hadde selvsagt vært moro å gi NTNU en kamp om å bli beste norske bil i vår klasse, som heter Urban Concept. Det er også flere såkalte «off track»-priser der vi tror vi har en mulighet til å hevde oss i, sier prosjektleder Lill Michaelsen.
Foruten Michaelsen, som er fra Sarpsborg, består teamet av Elise Tinnan fra Glomfjord, Katrin Gjerdrum fra Eidsberg, Marius Baltzersen fra Ås, Johannes Gylseth fra Mo i Rana, Mathias Lindahl fra Fredrikstad, Per-Egil Ranum fra Fredrikstad, Fredrik Johannesen fra Fredrikstad og Robert Paasche fra Lørenskog.
Høye ambisjoner i Trondheim
NTNU skal som i fjor stille med to biler i årets Shell Eco-marathon. Én bil i klassen Urban Concept, samme klasse som Høgskolen i Østfold, og én i Prototype. I fjor endte NTNU på en tredjeplass i Urban Concept og en sjuendeplass i Prototype.
– Vi fortsetter med den samme bilen i Prototype-klassen, men gjør en rekke endringer for å få et enda bedre resultat i år. I tillegg bygger vi en helt ny bil for Urban Concept-klassen, så dermed blir det to helt nye biler fra Norge som skal konkurrere mot hverandre. Det blir gøy, sier Emely Sjøsåsen, PR-ansvarlig for teamet DNV GL Fuel Fighter.
NTNU satser på ren eldrift i sin Prototype-bil, og i fjor kjørte de 631 km/kwh. Bilen i Urban Concept går på brenselcelle.
Laget fra NTNU består av prosjektleder Myselie Nguyen fra Trondheim, Emely Sjøsåsen fra Sandefjord, Andreas Øyehaug fra Høyanger, Simon Berger fra Oslo, Tom Dyrnes fra Mysen, Michelle Brenden fra Bodø, Magnus Buodd fra Larvik, Benjamin Halsøy fra Bergen, Hossein Neizan Hosseini fra Iran, Yoann Dolle fra Frankrike, Aleksander Sendrowicz fra Sarpsborg, Eirik Nordbø fra Maløy, Terje Mork fra Oslo, Ferdinand Solvang fra Drøbak, Andreas Øgaard fra Moss, Sigbjørn Kjensmo fra Bærum, Marius Hoffmann fra Tyskland, Jens Rief fra Oslo og Emil Edwin fra Trondheim.
Rotterdam i mai
Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Utfordringen krever innovative og smarte løsninger, kreativitet og samarbeid. Prinsippet i Shell Eco-marathon er å bruke minst mulig energi på en gitt lengde.
Studentlagene designer og bygger motordrevne kjøretøyer som skal kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av type kjøretøy og drivstoff. Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet.
Den 31. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arranges i Rotterdam fra 21. til 24. mai. Over 3000 studenter fra rundt 30 land er forventet å delta i konkurransen.
Kilde: mynewsdesk.com