Meny
25.11.2019

Tingenes internett (IoT) lar Mathem sine kunder følge varene fra lageret til sin egen dørstokk

Dagligvarehandelen er en av sektorene hvor e-handelen vokser raskest. Når tradisjonelle dagligvarekjeder også tilbyr netthandling med hjemlevering, tvinges nye aktører, som svenske Mathem til å innovere.

En del av dette er å få kunden til å føle at de har like kontroll over varene de handler som om de gikk rundt med en fysisk handlevogn.
   Fredrik Sewen er CTO hos Mathem og var den første utvikleren som ble ansatt i det da nyetablerte selskapet i 2010. På den tiden besto resten av staben, bortsett fra gründerne, av lageransatte og sjåfører – i dag er en av hjørnestenen i bedriften en allerede stor IT-avdeling, som skal dobles i løpet av det neste året.
   – Desto større man blir, desto flere utfordringer og større arbeidsmengde får man. Jeg jobber mye mer nå enn da jeg var den eneste utvikleren i bedriften. Vi er jo ikke «cloud native», vi begynte med det gamle oppsettet og egne servere hvor alt utviklingsarbeid var veldig tidkrevende. Ved å jobbe tett på AWS, både teknologien og folkene, kan vi prøve ut nye ting raskt og med minimal risk. Selv om vi ikke implementerer alle ideene er terskelen veldig lav for å få testet dem ut, sier Fredrik Sewen.

Kunden kan følge hele reisen
Et eksempel på hvordan samarbeidet gjøres i praksis er et pilotprosjekt med «smarte», tilkoblede esker som brukes i leveringene. Det hele begynte som en løsning på et akutt problem, nemlig temperaturkontroll under transport av vareleveringer under hetebølgen sommeren og høsten 2018.
   – Vi kontaktet AWS for å få en rask løsning på problemet og de sendte over tre IoT-teknikere med forskjellige bakgrunner over til oss. De har jobbet tett med oss gjennom hele prosjektet både med å finne partnere og å designe og lage hardwaren. Dette var spesielt viktig siden vi ikke hadde noe kjennskap til IoT fra før, sier Fredrik Sewen.
   Mathem så raskt at dette kunne vokse langt forbi enn bare løse temperaturproblemet. Når esken startet sitt pilot-program var den ikke bare utstyrt med temperaturmåler, men også posisjoneringsutstyr, akselerometer og gyroskop. Gjennom en app kan kunden følge hele reisen, fra pakking til sjåføren ringer på døra.
   I tillegg til at kunden kan følge boksen gjennom hele reisen, har Mathem muligheten til å ligge i forkant av eventuelle klager på levering – om noe f.eks skulle skje med esken under transport.
   – Hvis en eske får seg en smell, ser vi det og kan kontakte kunden før den leveres og be dem sjekke om noe er skadet og må erstattes. Dette gjør at vi kan unngå negative tilbakemeldinger og viser kundene at vi bryr oss og er åpne med dem. Det er dette hele forretningsideen vår går ut på, mest mulig åpenhet og transparens. På samme måte som vi var de første til å sende kunden eksakt leveringstidspunkt på SMS. Dette tilbyr alle leverandører nå, så vi må finne en måte å ta det neste steget på, avslutter han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no