Tester fremtidens dronesystem på Andøya
Teknologibedriften Indra har utviklet et innovativt trafikkontrollsystem som sikrer at ubemannede droner kan dele luftrommet med tradisjonell lufttrafikk på en trygg og effektiv måte.
Andøya Space Center i Nordland er først ute med å teste ut løsningen som kan sikre norsk dronetrafikk i årene som kommer.
Bruk av droner har skutt i været, og utviklingen vil etter alle solemerker fortsette de neste årene. Per dags dato finnes det imidlertid ikke et samkjørt styringssystem for dronetrafikk, og et økt antall droner fører med seg utfordringer når det gjelder kontroll, sikkerhet, støy og personvern.
For at droneoperasjonene til Andøya Space Center ikke skal forstyrre øvrig lufttrafikk ved den nærliggende flyplassen på Andøya, har Indra utviklet et UTM-system (Unmanned Air Traffic Management) som skal gjøre det tryggere å bruke droner i luftrommet. Den Asker-baserte bedriften utvikler blant annet kommunikasjons-, navigasjons-, og overvåkningssystemer som sikrer trygg ferdsel i noen av verdens mest travle luftrom, for eksempel ved flyplasser som Heathrow i London og Charles de Gaulle i Paris.
– I dette prosjektet har vi brukt navigasjonsteknologien vår og utforsket hvordan den kan anvendes i nye bruksområder for ubemannet lufttrafikk. For å unngå kollisjoner og beskytte befolkningens privatliv må vi forsøke å få kontroll på det ukontrollerte luftrommet, sier Ingolv Bru, leder for forretningsutvikling i Indra.
Et mer oversiktlig trafikkbilde
Med det nye trafikkontrollsystemet kan Andøya Space Center raskt se hvor dronene deres befinner seg i forhold til andre bemannede luftfartøy i området.
– Via ett enkelt display har vi nå full oversikt til enhver tid. Kontrollsystemet med Indras navigasjonsteknologi gir oss muligheten til å ha flere droner i lufta samtidig og teste dem ut i mer komplekse scenarioer enn tidligere, sier RPAS Operation Manager ved Andøya Space Center, Mats Mikalsen Kristensen.
Vil tilrettelegge for den daglige dronetrafikken
Et trygt og effektivt trafikksystem for droner er et viktig steg i overgangen fra landbasert fossildrevet transport til mer miljøvennlig transport gjennom lufta.
– I tiden fremover ønsker vi å introdusere avansert trafikkstyring med egne korridorer dronene kan fly i, slik at vi kan definere deler av luftrommet som lukkede områder. Jeg anslår at vi innen fem–seks år vil ha ubemannede leveringsdroner som en del av det daglige trafikkbildet, som for eksempel vil kunne levere medisinsk utstyr til sykehjem eller reservedeler til verksteder, sier Bru.