Meny
13.11.2024

Tar ikke sjansen på feil som kan gi stoppordre

Det er høy etterspørsel etter LED-basert utstyr til varsling av transport på vei, viser nye leverandørtall. Samtidig øker deltakelsen på kurs for å bli sertifisert til frakt av farlig gods.


MÅ OPPFYLLE STRENGE KRAV: Transportørene må overholde regler om både varsling og dokumentert kunnskap. Det gir økt etterspørsel etter kurs og utstyr for synlig skiltmerking. (Foto: Colourbox)

– Det er tydelig at transportørene ønsker å holde et høyt, profesjonelt nivå. De er raske til å fase inn moderne teknologi for varsling. Det merkes på omsetningen av denne typen utstyr, sier Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS.

Bedriften er Norges største leverandør av bilelektriske produkter. For lastvarsling er det vanligste at transportører bestiller et tosidig LED-lysskilt for montering på lastestativ eller med føtter for feste på tak. Skiltet kan legges ned når det ikke er i bruk, og har sideåpning for bytte av skiltplater.

– En fordel med slike skilt er at de har varsellys rundt hele rammen, med mulighet til å dimme ned styrken om natten og i tunneler for ikke å blende medtrafikanter. Omtrent annenhver dag har vi kunder som investerer drøyt 15000 kroner pluss moms i slikt utstyr, og trenden er økende, sier Køste.

Egil Verne AS er foreløpig avventende til heldigitale løsninger, både på grunn av pris og fordi det må etableres sikkerhet for pålitelig visning også gjennom en kald, norsk vinter.


Mange vil ta kurs

Når lasten inneholder farlig gods, må transportør og avsender kunne dokumentere at obligatorisk kurs er gjennomført, og at det foreligger en gyldig ADR-attest. ADR står for «Alternative Dispute Resolution», og er en europeisk standard for blant annet sikring, merking og varsling.

– Vi ser en økende etterspørsel etter opplæring i trygg håndtering av farlig gods. Ved kontroll kan en sjåfør uten gyldig kompetanse få både bot og stoppordre. Det er ikke noe man vil risikere, sier Petter Lillehagen, daglig leder i FORFA AS.

Virksomheten er en ledende aktør innen e-læringskurs på dette feltet, og bistår både verksted- og logistikkbransjen med å etterleve myndighetskrav. Blant temaene er også praktisering av reglene ved uhell og nestenulykker knyttet til farlig gods, som må rapporteres til myndighetene innen åtte dager.

– Et ADR-kompetansebevis er gyldig i fem år, og må fornyes før utløpstiden. Da må sjåførene ta et oppfriskningskurs. At etterspørselen etter slik opplæring øker, er en positiv bekreftelse på seriøsitet og sikkerhetsfokus i den norske transportnæringen, sier Lillehagen.


Strenge krav om varsling

Lastebiler som frakter farlig gods må også tilfredsstille bestemte krav, blant annet når det gjelder merking.

– Det følger av ADR-reglene at man ved transport av farlig gods som overskrider visse mengder, må bruke oransje skilt som varsler om dette. Vårt inntrykk er at transportørene er svært opptatt av å følge opp disse bestemmelsene, og sørge for å ha alt i orden, sier Katrine Køste i Egil Verne AS.

Bedriften ser at pilene peker oppover for etterspørselen av hele produktgruppen varsling, som inkluderer egne skilt for tung, lang, bred, farlig og eksplosiv last, samt styringsbokser, festebraketter, skiltrammer og annet spesialutstyr.

– Transportvirksomhetene gir et klart inntrykk av å ville ta sitt store ansvar i veitrafikken alvorlig. Dessuten vet de at det gjennomføres hyppige kontroller, sier Køste.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no