Tar ikke sjansen på feil som kan gi stoppordre
MÅ OPPFYLLE STRENGE KRAV: Transportørene må overholde regler om både varsling og dokumentert kunnskap. Det gir økt etterspørsel etter kurs og utstyr for synlig skiltmerking. (Foto: Colourbox)
– Det er tydelig at
transportørene ønsker å holde et høyt, profesjonelt nivå. De er raske til å
fase inn moderne teknologi for varsling. Det merkes på omsetningen av denne
typen utstyr, sier Katrine Køste, daglig leder i Egil Verne AS.
Bedriften er Norges største
leverandør av bilelektriske produkter. For lastvarsling er det vanligste at
transportører bestiller et tosidig LED-lysskilt for montering på lastestativ
eller med føtter for feste på tak. Skiltet kan legges ned når det ikke er i
bruk, og har sideåpning for bytte av skiltplater.
– En fordel med slike skilt er at
de har varsellys rundt hele rammen, med mulighet til å dimme ned styrken om
natten og i tunneler for ikke å blende medtrafikanter. Omtrent annenhver dag
har vi kunder som investerer drøyt 15000 kroner pluss moms i slikt utstyr, og
trenden er økende, sier Køste.
Egil Verne AS er foreløpig
avventende til heldigitale løsninger, både på grunn av pris og fordi det må
etableres sikkerhet for pålitelig visning også gjennom en kald, norsk vinter.
Mange vil ta kurs
Når lasten inneholder farlig
gods, må transportør og avsender kunne dokumentere at obligatorisk kurs er
gjennomført, og at det foreligger en gyldig ADR-attest. ADR står for
«Alternative Dispute Resolution», og er en europeisk standard for blant annet
sikring, merking og varsling.
– Vi ser en økende etterspørsel
etter opplæring i trygg håndtering av farlig gods. Ved kontroll kan en sjåfør
uten gyldig kompetanse få både bot og stoppordre. Det er ikke noe man vil
risikere, sier Petter Lillehagen, daglig leder i FORFA AS.
Virksomheten er en ledende aktør
innen e-læringskurs på dette feltet, og bistår både verksted- og
logistikkbransjen med å etterleve myndighetskrav. Blant temaene er også
praktisering av reglene ved uhell og nestenulykker knyttet til farlig gods, som
må rapporteres til myndighetene innen åtte dager.
– Et ADR-kompetansebevis er
gyldig i fem år, og må fornyes før utløpstiden. Da må sjåførene ta et
oppfriskningskurs. At etterspørselen etter slik opplæring øker, er en positiv
bekreftelse på seriøsitet og sikkerhetsfokus i den norske transportnæringen, sier
Lillehagen.
Strenge krav om varsling
Lastebiler som frakter farlig
gods må også tilfredsstille bestemte krav, blant annet når det gjelder merking.
– Det følger av ADR-reglene at
man ved transport av farlig gods som overskrider visse mengder, må bruke
oransje skilt som varsler om dette. Vårt inntrykk er at transportørene er svært
opptatt av å følge opp disse bestemmelsene, og sørge for å ha alt i orden, sier
Katrine Køste i Egil Verne AS.
Bedriften ser at pilene peker
oppover for etterspørselen av hele produktgruppen varsling, som inkluderer egne
skilt for tung, lang, bred, farlig og eksplosiv last, samt styringsbokser,
festebraketter, skiltrammer og annet spesialutstyr.
– Transportvirksomhetene gir et klart inntrykk av å ville ta sitt store ansvar i veitrafikken alvorlig. Dessuten vet de at det gjennomføres hyppige kontroller, sier Køste.