Superlader på plass i Mjøndalen
Brakar i Drammen blir blant de første kollektivselskapene i Norge med elektriske busser, og nå har Siemens levert den første ladestasjonen i Mjøndalen. Siemens monterer en tilsvarende løsning i Drammen i løpet av denne uken. Det betyr busser uten utslipp og en langt mer behagelig reise for passasjerene.
– Dette er en viktig milepæl for overgangen til elektriske busser og fordi Siemens nå trer inn i et nytt forretningsområde i Norge. Vi er svært fornøyd med at vi nå er i ferd med å ferdigstille leveransen til en av Norges første elbussruter, sier divisjonsdirektør for Mobility i Siemens, Lars Johan Andresen.
Ladestasjonen som nå er montert i Mjøndalen, er godt synlig. Den er seks meter høy og har en ladearm som strekker seg fire meter ut fra toppen. Ladearmen er strømførende kun når den er i kontakt med bussen.
– Ladestasjonen er et landemerke og et symbol for miljøvennlig kollektivtransport, og vi er veldig fornøyd med at vi bidrar til å drive transportnæringen i en miljøvennlig retning sier administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord.
Robuste løsninger
Det kreves mye kraft på kort tid når store elbusser skal lades på noen få minutter. Derfor monterer Siemens robuste ladere med effekt på 300 kW – mange ganger kraftigere enn en vanlig elbillader. Bussene lades på endeholdeplass i Mjøndalen og Drammen, og da er det viktig at batteriene fylles raskt. I løpet av seks til åtte minutter er ladingen unnagjort.
– Med hurtiglading på endestasjonen vil man lade opp bussens batteri i løpet av få minutter, og utnytte den tiden alle bussruter har for stopp på endestasjonen. Det gjør at man slipper å tenke på rekkevidden på batteriet eller være redd for å gå tom for strøm. I stedet vil den elektriske bussen lade jevnlig og være i drift hele dagen. Vi tror derfor dette konseptet vil bli attraktivt for mange bussruter i Norge, sier Andresen.
Automatisk lading
Totalt skal seks elektriske busser gå i rute og hurtiglades på seks til åtte minutter. Bussene lades via en ladearm som føres automatisk ned på busstaket. Sjåføren skal kjøre bussen som tidligere, mens elektronikken sørger for at bussen lades med riktig mengde strøm.
– Bussen sender signaler til ladestasjonen som får informasjon om hvor stort ladebehovet er. Deretter lades bussen automatisk og sjåføren slipper å bevege seg ut av bussen, forklarer Andresen i Siemens.
Kilde: mynewsdesk.com