Stort potensial for elvarebiler i norske virksomheter
Selv om Norge er verdens førende el-bilnasjon målt på antallet av elektriske personbiler, ser det annerledes ut når man vender blikket mot varebilene. Sortimo, som tilbyr skreddersydde bilinnredninger, er en av de få virksomheter som har investert i en el-varebil. De er ikke i tvil om potensialet: Det handler ikke bare om miljøet, men også om økonomien, der man spesielt i byene kan redusere driftsutgiftene betraktelig.
Gratis parkering og gode avgiftsordninger er noen av de statlige tiltakene som på få år har gjort Norge til verdens førende elbilnasjon og det raskest voksende marked for elbiler i verden. I dag kjører det allerede over 100 000 elektriske personbiler på norske veier, ifølge Norsk Elbilforening.
Samme suksess har man ikke hatt med elektriske kjøretøy i næringslivet. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS viser at knapt 3000 elektriske varebiler kjører på norske veier.
Det handler både om miljø og økonomi
Det lave antallet el-varebiler i virksomheter er merkelig, synes daglig leder Ole-Andreas Pettersen i Sortimo. Virksomheten er en få norske med en elvarebil. Ole-Andreas Pettersen forteller: – Vi har investert i en 100 prosent elektrisk Nissan e-NV200 til vår salgskonsulent som kjører i Oslo og omegn. En av tankene bak investeringen var miljøet, men det handlet også i høy grad om den store prisstigningen på bompenger i Oslo samt de besparelsene på anskaffelse og drift som en elvarebil gir. Det er et stort økonomisk potensial i en elvarebil, som jeg tror mange virksomheter vil få øynene opp for de neste årene.
Samme muligheter for effektiv transport
Tross det lave antallet av elvarebiler i næringslivet opplever Sortimo en stigende interesse for nettopp eldrevne kjøretøy blant kunder, alt fra kommuner til håndverksfirmaer. Sortimos elektriske Nissan har derfor innredet en løsning bestående av dobbeltgulv og én reol i varerommet, som mange etterspør akkurat nå. Løsningen gir fleksible oppbevaringsmuligheter, samtidig med at den effektivt sikrer godset i varerommet under kjøreturen. Ole-Andreas forklarer: – Vi har laget en innredningsløsning i vår elvarebil som spesielt kommunene vil ha, for å legge en standard som gjør det lettere å få levert kjøreklare og ferdig innredede elvarebiler fra starten. Man sparer mange ressurser ved at innredningen fort kan tilpasses slik at de eldrevne varebilene kan utgjøre et reelt alternativ til diesel- og bensinmodellene.
– Veldig mange, især fra Oslo og andre større byer, kommer inn for å høre om mulighetene for innredningen av elektriske biler og hvordan de skiller seg fra mulighetene i diesel- eller bensinmodellene. Her kan vi berolige dem med at de ikke skal gå på kompromiss med lastekapasitet, oppbevarings- eller transportmuligheter. De har de samme mulighetene med våre innredningssystemer, understreker han.