Storebrand fornyer Vika
Arbeidet med rehabilitering av gateløpet og butikker i Vika Terrassen i Oslo er allerede godt i gang.
Nå planlegger Storebrand et helt nytt bygg i
Ruseløkkveien 26, hvor House of Oslo i dag ligger.
Byggegjerder
og gravemaskiner har preget Ruseløkkveien og Vika Terrassen de siste månedene.
Når støvet har lagt seg og gjerdene er borte i august 2016, har Oslo fått et
nytt og attraktivt bilfritt byrom, med et bredt utvalg av butikker og
serveringssteder. Dette er det første synlige prosjektet i Storebrands planer om
å fornye Vika.
– Vi er nå godt i gang med en svært viktig
prosess rundt våre eiendommer i Vika. Både private og offentlige eiere tar et
kjempeløft for å skape et førsteklasses forretnings- og handelsområde, der
totalrenoveringen av Aker Brygge og utbyggingen på Vestbanetomten er eksempler
på denne fornyelsen, sier Anders Berggren, administrerende direktør i
Storebrand Eiendom.
Største
nybyggprosjekt i CBD-området siden Barcode i Bjørvika
– Det
kanskje viktigste prosjektet på vår hånd er Ruseløkkveien 26, som huser House
of Oslo – som ligger svært sentralt og opptar et stort areal. Og ærlig talt,
denne bygningsmassen er ikke pen, sier Berggren.
Han forteller videre at Storebrand er dialog
med Plan- og bygningsetaten, der partene ser på muligheten for et virkelig
krafttak. Eksisterende bygg ønsker vi å erstatte med gode kontorbygg, handel og
publikumsvennlige arealer og uterom.
– Dette blir trolig det største
nybyggingsprosjektet i CBD-området i Oslo siden Barcode i Bjørvika. Når man
gjør et slikt krafttak – det riktige er vel å kalle det byreparasjon – må
arkitekturen være en sentral driver. Vi har hatt en god og effektiv dialog med
Oslo kommune. Jeg tror både planmyndighetene og vi ser dette som en enestående
mulighet til å gjøre en bymessig forbedring. Dialogen bygger på gjensidig
forståelse for både kommersielle realiteter og byplanmessige ønsker, fortsetter
Berggren.
Ruseløkkveien 26 består i dag av 26 000
kvadratmeter kontorarealer og 16 000 kvadratmeter handelsarealer samt
betydelige parkeringsarealer. Storebrand planlegger et større bygg enn dagens,
med en mer effektiv arealutnyttelse.
Fra «ansiktsløftning»
i 2006 til nybygg
House of
Oslo ble pusset opp i 2006. Man gjennomførte da en "ansiktsløftning"
av det som tidligere ble kalt Vika torget. Byggets fasade ble endret og
eiendommen fikk inn en helt ny miks av butikker innenfor interiørsegmentet.
Siden 2006 har House of Oslo og dets leietakere hatt en jevn og stabil utvikling.
I 2014 ligger man an til en samlet omsetningsvekst på ca. 3,7 prosent.
Imidlertid er bygningsmassen i dårlig
teknisk stand, og det er behov for en omfattende rehabilitering. Videre er
bygget slik det står i dag preget av svak arealutnyttelse. Storebrand har
parallelt vurdert en totalrehabilitering av bygget, men har kommet frem
til at et nybygg vil gi bedre økonomi på lang sikt for Storebrands
pensjonskunder, som eier bygget. Et nybygg vil også kunne gi byen et mer
estetisk og miljøvennlig bygg, samt at det skapes bedre byrom.
Arkitektkonkurranse
Våren
2014 ble det gjennomført en parallellkonkurranse der seks inviterte
arkitektfirmaer fra Norge, Sverige og Danmark deltok.
Det danske arkitektfirmaet Schmidt Hammer
Lassens Architects forslag vant. Vinnerprosjektet består av en sammenhengende
bygningsstruktur, der de øverste etasjene er delt opp i mindre bygningsdeler.
På gateplan åpner bygningen seg opp og skaper passasjer og snarveier gjennom
komplekset. Sentralt i kvartalsstrukturen anlegges en åpen plass, et bylandskap,
som blir en grønn oase.
– Vi har tegnet et prosjekt som skaper en
synergi mellom bygningens daglige brukere, de besøkende til butikker og
serveringssteder, og de mennesker som passerer gjennom kvartalet, forklarer
prosjektansvarlig seniorpartner, Kristian Lars Ahlmark, fra Schmidt Hammer
Lassen Architects. Han legger til:
– Bygningens forskjellige funksjoner og
stedets komplekse topografi har i vårt forslag blitt selve prosjektets nav.
Brede sittetrapper, skrånede flater, åpenhet mellom etasjer, gjennomskjæringer,
bylandskap og atrier vil skape nye sammenhenger mellom bygning og byliv, og vil
tilføre en helt ny dynamikk til en historisk del av Oslo.
Planlagt
byggestart er første kvartal 2017 med ferdigstillelse rundt årsskiftet
2019/2020. Nybygget vil bli miljøklassifisert som BREEAM Excellent, som er
viktig for Storebrand, som er en bærekraftig kapitalforvalter.
Kilde: mynewsdesk.com