Stopper over en million svindelsamtaler i måneden
Svindel og misbruk av telefonnummer er et økende problem i Europa, men
nye tiltak gir resultater.
Nasjonal
kommunikasjonsmyndighet har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper
for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre
aktører har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater.
— Tiltakene stopper over en million
svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene
for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier Johannes Myhre
Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.
Norge er et av de første landene
i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede
samtaler.
— Svindlerne ser etter nye
muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet
flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom jobber for at det skal være
trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at
bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer, sier
Vallesverd.
Ordet spoofing kan oversettes med
lureri eller forledning. I ekom-verden brukes begrepet om illegitim
manipulering av telefonnummer.