Stål kan utgjøre en forskjell i elbiler
Interessen for elbiler er i sterk vekst. Et av problemene med elbiler er at de ikke kan kjøre langt før de må lades. Et viktig spørsmål er derfor hvordan man skal gjøre batteriene mer effektive. Men det går også an å øke rekkevidden ved å gjøre bilen lettere. En kostnadseffektiv løsning på dette dilemmaet kan være kaldvalset, avansert, høyholdfast stål (AHSS) fra SSAB.
SSABs hovedfokus er å holde vekten nede og kostnadene så lave som mulig ettersom elbiler blir stadig mer populære. Det innebærer at etterspørselen etter kaldvalset AHSS-stål vil bli større enn noensinne.
– Beskyttelsesbjelker mot sidekollisjoner, støtfangere, takstolper og seter er noen av de tradisjonelle bilkomponentene som produseres med Docol-stål fra SSAB. Docol har et stort potensial spesielt når det gjelder elbiler der nye komponenter som batteribeskyttelse er integrert, sier Arnaud Guerendel, global sjef for bilsegmentet hos SSAB Europe.
Sterkt, lett stål er et bærekraftig alternativ
I 2010 lå gjennomsnittsverdien for CO2-utslipp i EU på 140 g/km. De nye EU-målene for 2025 vil halvere gjennomsnittsverdien for 2010. Elbiler vil være en av de største drivkreftene for å nå dette målet.
Ettersom vekten påvirker bilens rullemotstand, vil bruken av sterke, lette stålløsninger være svært viktig. Og når sterkere, kaldvalset AHSS-stål blir tilgjengelig for produsenter av originalutstyr, vil det være mulig å redusere vekten på komplekse produkter uten den dyre og energikrevende prosessen med varmvalsing.
Konkurransefordeler for bilprodusenter
Elbilbatterier er dyre, og de må beskyttes mot sammenstøt eller lekkasjer av farlige materialer ved en potensiell kollisjon. Batteribeskyttelse som produseres av Docol AHSS-stål, kan bidra til å garantere best mulig beskyttelse med lavest mulig vekt og er dessuten svært kostnadseffektivt.
Kaldvalset AHSS-stål og elbiler kan være en god kombinasjon for å redusere de globale CO2-utslippene og forbedre bilens ytelse, noe som gir bilprodusentene en god konkurransefordel.
Kilde: cision.com