Sport Outlet planlegger å åpne egen butikk i Jessheim-området
Sport Outlet planlegger å åpne egen butikk i Jessheim-området hvor behovet for kjedens sterkt rabatterte sportsutstyr og bekledning er stort.
– Vi er på leit etter lokaler enten på kjøpesenter eller som frittstående butikk på ca. 1000 kvm, sier daglig leder Christian R. Herje i Sport Outlet Triaden AS.
Herje kan fortelle at kunder i Jessheim-området, som besøker Sport Outlet på Triaden, savner en butikk i sitt nærområde slik at de unngår store reiseavstander. – Vi er en familievennlig kjede med kjente merkevarer og egenutviklede tur-, frilufts- og sportsklær. En viktig kundegruppe kan f.eks. være våre nye landsmenn som ikke har all verden med midler til å kjøpe sportsutstyr og bekledning tilpasset alle årstider. Å kunne kjøpe dem til sterkt rabatterte priser, er viktig for denne kjøpegruppen.
Andelen av nye landsmenn i deler av Akershus er stor.
Egen butikk på Karl Johan
På Østlandsområdet er Sport Outlet etablert på Lørenskog (Triaden), Torggata i Oslo og Ski. Før jul 2018 forventer kjeden å åpne en ny butikk midt på Karl Johan i Oslo på 2500 kvm. – Lokasjonen er ikke tilfeldig valgt. Hele året er det en stor tilstrømning av både fastboende og turister, som er på leit etter sterkt rabatterte sportsprodukter, sier Herje. – Klarer vi å finne egnede lokaler i Jessheim-område og Oslo Nord, vil det være med på å utvide kundegrunnlaget, understreker han.
Marked for 150 butikker i Norge
Sport Outlet åpnet sin første butikk på kjøpesenteret Gullgruven i Åsane i 2012. Nylig ble butikk nummer 50 åpnet. Kjeden satser tungt på videre vekst og har planer om å ha 60 butikker innen utgangen av 2018. Kjedeledelsen mener det ikke er urealistisk med et marked på 150 butikker i Norge hvor markedstrykket blir størst i Oslo-området. – I dag har vi butikker fra Kirkenes i nord til Mandal i sør, sier Herje.
Sport Outlet tilbyr en miks av egenproduserte og kjente merkevarer, som Outdoor Resarch (OR).
Vokser kraftig
I fjor vokste butikkomsetningen i Sport Outlet med 56 prosent og endte på 540 millioner fordelt på 48 butikker. Kjeden har planer om å åpne 15-20 nye butikker i år. Sport Outlet Triaden oppnådde økte salget med 25 prosent i 2017. – Med prognosene for 2018 forventer vi en salgsøkningen på 34 prosent. Markedet for våre sportsprodukter er stort og desto mer kjent vi blir i markedet, jo flere faste kunder velger våre produkter. På Triaden har vi kunder fra Gardermoen, Jessheim, Stovner, Alnabru, Høybråten, Strømmen og Lillestrøm. Tilbakemeldingene fra dem er ønsket om at vi etablerer oss i deres nærområde så raskt som mulig, avslutter Herje.
Om Sport Outlet:
• Kjeden har siden etableringen i 2012 vokst raskt på sportsutstyr og bekledning
• Kjedebutikkene oppnådde i fjor en samlet omsetning 540 millioner kroner før skatt og med et årsresultat før skatt på 50 milioner kroner
• Kjeden ble startet av Tor-Andrè Skeie og broren Jan Frode Skeie, som begge har lang erfaring fra sportsbransjen. Senere kom partneren Odd Arne Larsen med på laget
• Kjeden har i dag over 50 butikker fordeltpå alle landets fylker
• Står også bak fagsportkjeden Sport Norge med 10 butikker
• Investeringsselskapet Icon Capital gikk i fjor inn med 100 millioner i selskapet