«Som formet av vinden»
ID.4 er den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen.
Med ID.4 utvider Volkswagen modellutvalget med en elbil i det bilsegmentet som vokser raskest i verden – de kompakte SUV-ene. Bilen blir nå bygget i Europa, men senere skal den også bygges og selges i Kina og USA.
Klaus Zyciora kjenner karakteren til ID.4 som få andre. Han leder designavdelingen i Volkswagenkonsernet, og har sammen med teamet sitt tegnet bilen:
– ID.4 betyr en elektrisk designrevolusjon. Eksteriørdesignet er klart, flytende og kraftfullt. Det virker sterkt og selvbevisst på en nyskapende måte. Det bunner også i det sømløse, aerodynamiske formspråket til ID.-familien vår. Med ID.4 overfører vi dette for første gang til en SUV.
Zyciora forklarer videre at dette oppnås med en veksling mellom myke overganger og klare, skarpe linjer.
– Designet virker som om det er formet av vinden. Samtidig viser den sin modernitet med de karakteristiske lyktene og lyssignaturen, som også er gjennomført innvendig, fortsetter han.
Luftmotstanden spiller en hovedrolle
God design er i tillegg alltid funksjonell. For en elektrisk bil spiller luftmotstanden en hovedrolle for rekkevidden.
– Den elektriske designrevolusjonen med ID.4 betyr også at vi har tatt mye hensyn til aerodynamikken, forklarer designsjefen. Dermed oppnår ID.4 en Cw-verdi på 0,28. Den viktigste faktoren her, er karosseriets grunnform, og at passasjercellen er trukket sterkt bakover. I tillegg kommer mange detaljer som har en klar hensikt. For eksempel sørger baklyktene sammen med den store takspoileren for en ren og effektiv slippstrøm, forklarer Zyciora.
I tråd med strategien «Transform 2025+», investerer Volkswagen 11 milliarder euro i e-mobilitet innen 2024. ID.4 er det første helelektriske SUV-en fra Volkswagen. Etter ID.3 er dette den andre bilen som er basert på den modulære plattformen for elektriske biler (MEB). Plattformen er bygget for rene elbiler, og gir gode romforhold på grunn av gunstig plassering av de kompakte elektriske komponentene. Med den gode aerodynamikken og det skalerbare batterisystemet, gjør denne plattformen rekkevidder på inntil 500 km mulig (WLTP).
Den nye SUV-en kommer først med bakhjulsdrift. Elektrisk firehjulsdrift følger deretter. Batteriplasseringen i en sandwichkonstruksjon under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk optimalt tyngdepunkt, og en gunstig vektfordeling mellom akslene.