Meny
13.11.2014

Solo SR – et designikon på fire hjul

Den elektriske bussen Solo SR fra britiske Optare tar kollektivtransporten til et nytt nivå.

Høye drivstoffkostnader tvinger bussprodusentene og busselskaper til å tenke alternativt. Resultatet er den elektriske bussen Solo SR, som tar kollektivtransporten til et nytt nivå. Med denne bussen har britiske Optare kombinert teknologi og ekspertise og skapt et produkt for fremtiden. Bussen ble vist fram under Zero-konferansen, som ble avholdt i Oslo 12.–13. november. 

Den sterke, men likevel lette og strømlinjede konstruksjonen som du ser på bildet, er en fullstendig elektrisk bil, som skal settes i trafikk i en forstad til Gøteborg, som den første i Skandinavia. Produsenten Optare leverer også hybridbusser som både går på batteri og biodiesel. 

Smakfullt interiør
Det at bussen er elektrisk, betyr mindre støy naturlig nok. Men produsenten har gjort ytterligere tiltak for å redusere støyen ved at gulv og tak er spesielt isolert for også å redusere støyen utenfor bussen. Solo SR er ikke så stor og har bare 23 sitteplasser. Men passasjerene har til gjengjeld god plass, og de myke polstrete setene gir god kjørekomfort. 
   Interiøret kan innredes etter bestillerens ønsker. Utstillingsmodellen på Youngstorget i Oslo hadde et rent og miljøvennlig interiør, som gjør rengjøringen enkel. For at passasjerer som står i midtgangen eller som skal av og på, har noe å holde seg fast i, er hele midtgangen i bussen utstyrt med vertikale bøyler fra taket og ned. Bussen har dempet belysning fra taket og buede sidevinduer, slik at passasjerene har et godt utsyn. For å få plass til motoren er de bakerste setene i bussen plassert høyere enn de øvrige.

… og eksteriør
Optare har lagt ned mye arbeid i designen av bussens eksteriør. Den har en karakteristisk avrundet front som skal gi en aerodynamisk effekt. De store frontvinduet gir føreren en svært god oversikt over trafikken. Ifølge produsenten er støtfangeren i front designet for å forenkle vaskingen, og alle fire hjørnene er utformet slik at det skal oppstå minst mulige skader i tilfelle kollisjoner.   
   Bussen kan leveres i to lengder, 9 og 9,7 meter. Standard bredde er 2,5 meter. Modellen Slim Line er tilgjengelig i en bredde på 2,37 meter. Bussens sidepaneler består av aluminiumslegering. Det opphøyde taket i frontpartiet innebærer ekstra plass tilleggsutstyr. Frontlysene er av typen LED. Inngangsdøren er bygd lavt for å lette på- og avstigning. 

Teknologier
Et såkalt intelligent Optaremising-program skal hjelpe sjåføren å spare drivstoff og optimalisere kjøringen. Et Multiplex elopplegg er nødvendig for det omfattende datasystemet som skal dirigere avanserte funksjoner. EcoDrive-funksjonen samler viktige data som i sin tur skal føre til mest mulig energieffektiv kjøring. 
 
  En transmitter (sender) i bussen kommuniserer med kjørekontoret slik at de kan se hvor bussen til enhver tid befinner seg og, hvis det er nødvendig, diagnostisere eventuelle feil ved kjøretøyet, følge med på sjåførens kjøremønster osv. 
   Optares såkalte Smootride suspension-system bygger på den seneste teknologien innenfor absorbering av risting og rykk, slik at kjøringen føles behagelig for passasjerene.  
   I likhet med mange elbiler i dag, er rekkevidden til Solo SR ca. 15 mil. Ladingen tar ca. 11/2 time. Toppfarten er 80–90 km/t.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no