Solo SR – et designikon på fire hjul
Den elektriske bussen Solo SR fra britiske Optare tar kollektivtransporten til et nytt nivå.
Høye drivstoffkostnader tvinger
bussprodusentene og busselskaper til å tenke alternativt. Resultatet er den
elektriske bussen Solo SR, som tar kollektivtransporten til et nytt nivå. Med
denne bussen har britiske Optare kombinert teknologi og ekspertise og skapt et
produkt for fremtiden. Bussen ble vist fram under Zero-konferansen, som ble
avholdt i Oslo 12.–13. november.
Den sterke, men
likevel lette og strømlinjede konstruksjonen som du ser på bildet, er en fullstendig
elektrisk bil, som skal settes i trafikk i en forstad til Gøteborg, som den
første i Skandinavia. Produsenten Optare leverer også hybridbusser som både går
på batteri og biodiesel.
Smakfullt interiør
Det at bussen er elektrisk, betyr mindre støy naturlig nok. Men
produsenten har gjort ytterligere tiltak for å redusere støyen ved at gulv og
tak er spesielt isolert for også å redusere støyen utenfor bussen. Solo SR er
ikke så stor og har bare 23 sitteplasser. Men passasjerene har til gjengjeld
god plass, og de myke polstrete setene gir god kjørekomfort.
Interiøret kan innredes
etter bestillerens ønsker. Utstillingsmodellen på Youngstorget i Oslo hadde et
rent og miljøvennlig interiør, som gjør rengjøringen enkel. For at passasjerer
som står i midtgangen eller som skal av og på, har noe å holde seg fast i, er hele
midtgangen i bussen utstyrt med vertikale bøyler fra taket og ned. Bussen har
dempet belysning fra taket og buede sidevinduer, slik at passasjerene har et
godt utsyn. For å få plass til motoren er de bakerste setene i bussen plassert
høyere enn de øvrige.
… og eksteriør
Optare
har lagt ned mye arbeid i designen av bussens eksteriør. Den har en
karakteristisk avrundet front som skal gi en aerodynamisk effekt. De store
frontvinduet gir føreren en svært god oversikt over trafikken. Ifølge
produsenten er støtfangeren i front designet for å forenkle vaskingen, og alle
fire hjørnene er utformet slik at det skal oppstå minst mulige skader i
tilfelle kollisjoner.
Bussen kan leveres i to lengder, 9 og 9,7 meter. Standard bredde er 2,5
meter. Modellen Slim Line er tilgjengelig i en bredde på 2,37 meter. Bussens
sidepaneler består av aluminiumslegering. Det
opphøyde taket i frontpartiet innebærer ekstra plass tilleggsutstyr.
Frontlysene er av typen LED. Inngangsdøren er bygd lavt for å lette på- og
avstigning.
Teknologier
Et såkalt
intelligent Optaremising-program skal hjelpe sjåføren å spare drivstoff og
optimalisere kjøringen. Et Multiplex elopplegg er nødvendig for det omfattende
datasystemet som skal dirigere avanserte funksjoner. EcoDrive-funksjonen samler
viktige data som i sin tur skal føre til mest mulig energieffektiv kjøring.
En transmitter (sender) i bussen kommuniserer
med kjørekontoret slik at de kan se hvor bussen til enhver tid befinner seg og,
hvis det er nødvendig, diagnostisere eventuelle feil ved kjøretøyet, følge med
på sjåførens kjøremønster osv.
Optares såkalte Smootride suspension-system
bygger på den seneste teknologien innenfor absorbering av risting og rykk, slik
at kjøringen føles behagelig for passasjerene.
I likhet med mange elbiler i dag, er
rekkevidden til Solo SR ca. 15 mil. Ladingen tar ca. 11/2
time. Toppfarten er 80–90 km/t.