Solcellepanel i bevegelse
All ubrukt plass på taket av en lastebil – er det mulig å installere solcellepaneler der og utnytte energien som skapes? Dachser og Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE undersøker i disse dager dette spørsmålet ved å sende en test solcelle-lastebil ut i gatene i Ulm i Tyskland.
Dachsers avdeling Network Management & Organization har i flere år drevet forskning på prototypen for en solcelle-lastebil, som nå har blitt tatt i bruk i nærheten av logistikksenteret i Ulm. Teamet har fått verdifull kunnskap fra testene og brukt den nye innsikten til å justere systemet.
Dachser har nå inngått et samarbeid med Fraunhofer ISE. Målet med partnerskapet, som ble etablert i april 2016, er å finne ut hvor mye energi solcellepanelene kan generere i løpet av ett år, per sluttkunde. Derfor har partnerne lansert et innledende pilotprosjekt i en lastebil for frostsensitive varer og utstyrt den med et batteri som lades opp, solcellepanel, oppvarming i lasterommet, temperatursensorer og en styringsfunksjon for systemet.
Oppdrag: samle inn informasjon
– Planen vår er å samle inn pålitelige data gjennom vinteren, forklarer Maxie Beutler, som er ansvarlig for testene sammen med Nicole Sommerlatte. De innledende målingene er lovende.
– Avhengig av hvor mye sol de får, genererer panelene opptil 1700 watt. Med energi fra solcellepanelene og batteriet holdes temperaturen i lasterommet stabilt på over to grader celsius.
Testresultatene vil vise hvor stort potensialet egentlig er for solenergi som genereres på farten. – Dette er selvsagt bare ideer ennå, men hvis vi kan bruke solenergi på et fremtidig utviklingsstadium i for eksempel kjøleenheter, industrielle lastebiler eller alternativ fremdriftsteknologi, ville det bidra betydelig til å forbedre den miljømessige bærekraften, sier Beutler.
– Produsere, lagre og bruke solenergi på farten – slik fører vi transport og energiproduksjon sammen, forklarer Matthieu Ebert, som leder prosjektet ved Fraunhofer ISE. – Det vil alltid være utfordrende å prøve å kombinere teknologiene fra to bransjer, men i dette prosjektet samarbeider vi på en konstruktiv måte om innovative løsninger.