Smartbrillen som reduserer reisebehovet
Smartbrillene er ikke ny teknologi, men den har aldri vært mer aktuell enn nå.
Smartbrillen har innbygd kamera, lys, mikrofoner, høytaler og display.
Konsekvensen av at medarbeidere blir sent til hjemmekontor og bedriftenes utstrakte reiseforbud er økt etterspørsel og bruk av digitale verktøy. Møter holdes via videoløsninger som Skype og Hangouts, eller over telefonen. Det fungerer bra for mange, men ikke for alle.
De som er i felten og driver med inspeksjon, befaring, vedlikehold eller reparasjoner har tidligere alltid vært på reisefot. Disse oppgavene løses på stedet, men mange av dem kan også løses med digital fjernstyring.
Vil unngå reiser
Gründerne i Pointmedia startet i fjor med løsningen “Remote Support” som er en smartbrille med toveis lyd -og videokommunikasjon. Med dette systemet kan man fjernstyre medarbeidere ute i felt selv om du sitter bak en pc inne på et kontor.
Medarbeideren som er ute i felten kan med brillen kommunisere direkte med en spesialisten eller fagpersonen som er inne på kontoret. Gjennom Remote Support-løsningen kan man raskere og mer effektivt forstå og løse problemene sammen, uten at eksperten må reise dit, forklarer gründeren og CEO Jo Jørgen Stordal.
Norsk Kylling AS er først ut
Remote Support-løsningen ble tatt i bruk i matindustrien denne uken.
Hos Norsk Kylling håper vi at dette kan hjelpe med å kutte ned på reiser for våre fagfunksjoner, sier Håvard Staverløkk, prosjektansvarlig i Norsk Kylling.
Med denne løsningen kan hovedkontoret streame informasjon, bilder og instruksjoner rett inn i synsfeltet til brillebrukeren, samtidig som hovedkontoret ser akkurat det samme som brillebrukeren ser.
Vi ser at problemer og utfordringer, for eksempel på produksjonsanlegg eller byggeplasser, ofte vil løses lokalt så lenge medarbeiderne får den rette veiledningen, sier Jo Jørgen Stordal.
Håper teknologien kan bidra nå
Da vi startet med denne teknologien i 2019 hadde vi et mål om å redusere reisetid, reisekostnader og klimaavtrykk for norske bedrifter. I dag merker vi et stort trykk og etterspørsel for slike type løsninger gitt den situasjonen vi alle dessverre har havnet i. Vi håper at denne teknologien kan bidra til å kutte ned på unødvendige reiser, avslutter Stordal.