Meny
18.04.2017

Smart vindusvisker gir sikrere forbikjøring

En vannsprut fra en møtende lastebil, en forbikjøring etter kraftig regn. Frontruten dekkes av vann, og det tar en stund før vindusviskerne eller føreren rekker å reagere. Teknologibedriften Semcon har utviklet ProActive Wipers, en programvare som vet når en kraftig sprut kommer til å treffe ruten – og som starter vindusviskerne på forhånd for å sikre sikten.

Drøyt halvparten av alle spurte bilister i USA oppgir i en undersøkelse at de føler utrygghet når de skal kjøre forbi en lastebil på våt veibane. 50 prosent av disse oppgir mistet sikt som en av grunnene.
   ProActive Wipers (PAW) er en programvare som identifiserer hvor andre kjøretøy befinner seg, og som kombinerer det med kunnskapen om våte veibaner. Funksjonen vet derfor når større kjøretøy i nærheten innebærer risiko for plutselig vannsprut, og når den skal starte vindusviskerne. Samtidig som vannet treffer ruten, viskes det bort og gir føreren fri sikt gjennom hele situasjonen.
   – ProActive Wipers er et godt eksempel på hvordan man kan dra nytte av teknologi som allerede finnes i bilen på nye kreative måter. Denne løsningen bruker bilens kamera, radar og regnsensor for å gjøre en tradisjonell teknologi som vindusviskeren smartere og kjøringen sikrere for brukeren, sier Magnus Carlsson, ansvarlig for aktiv sikkerhet og autonom kjøring i Semcon.
   Informasjonen fra PAW kan også brukes på andre måter, for eksempel til å vurdere risikoen for vannplaning. Semcon ser videre et stort potensial for løsningen når de autonome kjøretøyene kommer på markedet.
   – Førerløse biler er avhengige av at kameraer og andre kritiske sensorer bak frontruten holdes frie for smuss og vann. Intelligensen i PAW vil derfor kunne bidra til å øke sikkerheten og påliteligheten for selvkjørende biler, sier Magnus Carlsson.
   PAW er en egenutviklet og patentsøkt innovasjon fra Semcon som benytter informasjon fra bilens eksisterende utstyr. PAW er blitt testet under virkelige forhold, og programvaren kan enkelt implementeres i dagens biler.

Kilde: news.cision.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no