Skisseprosjekt for nytt hurtigrutemuseum
– Vi har funnet en løsning som balanserer godt mellom det å være et signalbygg og museets funksjonsbehov. Dette har vi fått til innenfor de begrensningene som ligger i forskriftskravene uten at det har gått på bekostning av signalbyggets egenverdi. Det sier Gunnar Næss, arkitekt i LINK arkitektur og prosjekteringsleder for LINK arkitektur og Multiconsult sin prosjekteringsgruppe.
Det nye museet, som til sammen er på 4400 m2, skal gi rom for nye lokaler til dagens hurtigrutemuseum. Det vil få en egen avdeling til bevaring av overbygget til DS Finnmarken fra 1912, med salong, trapperom og lugarer intakt samt et opplevelsessenter rundt MS Finnmarken fra 1956. Dette skipet er allerede tatt vare på og står på land i Stokmarknes.
I tråd med masterplanen viser skisseprosjektet et anlegg som vil bli et landemerke og et ikon. For å utnytte skipets plassering i bybildet og kulturlandskapet har prosjekteringsgruppen skapt et transparent bygg med en stor åpen glassvegg som eksponerer skipet maksimalt mot sjøen. Bygget er formet med en omsluttende tett hvit ramme som er åpen mot øst og vest. Den hvite rammen utføres med båndtekking av metall.
MS Finnmarken var det første hurtigruteskipet der både bakre og frem del av åpningene i skutesiden lutet fremover.
– Vi har latt oss inspirere av dette designgrepet i utformingen av bygget og har valgt et konsept som underbygger dette både i volum og plan, sier Næss.
– Dette er et svært viktig prosjekt, fortsetter arkitekten, som også ledet konkurransearbeidet i prosjektgruppen. – Vi ser alle den store betydningen hurtigruteskipstrafikken har og hvor mange som har et forhold til den gjennom sendingen Hurtigruta minutt for minutt. Det blir spennende å fange denne felles historien i et bygningskompleks, avslutter Næss.
Lars Tomas Nordkil, oppdragsansvarlig hos Multiconsult, viser til både spennende og krevende løsninger for bærekonstruksjoner, klimateknikk, akustikk og brannteknikk.
Forprosjektet skal være ferdig medio april.
Kilde: mynewsdesk.com