Skal trygge havområdene i Øst-Finnmark
Den topp moderne redningsskøyta «Oscar Tybring V» ble
tirsdag døpt på Honnørbrygga i Oslo. – Et eksempel på at vi sammen kan sørge
for livsviktig beredskap langs kysten, sier Redningsselskapet.
Emilie Enger Mehl døper
Redningsselskapets nyeste skøyte (Foto: RS)
I
strålende høstvær og til gledelige korpstoner ble tirsdag Redningsselskapets
nyeste redningsskøyte, «Oscar Tybring V» døpt på Honnørbrygga i Oslo.
Skøyta ble gitt av Regjeringen
Solberg, som i 2020 bevilget 15 millioner kroner i ekstra tilskudd fra Justis-
og beredskapsdepartementet til Redningsselskapet.
Med stor rekkevidde, topp
moderne utstyr for søk- og redning og slepekraft nok til de største
fiskebåtene, skal Redningsselskapets nye flaggskip sikre den maritime
beredskapen fra Vardø.
– Det er hyggelig å vite at den
nye redningsskøyta skal til nettopp Vardø, sånn at nordområdene skal være
bedre rustet, sa Emilie Enger Mehl, gudmor og justisminister i sin dåpstale.
– viktig del av sjøsikkerheten
Redningsselskapets visjon er at
ingen skal drukne, noe som ikke hadde vært mulig uten engasjementet som
finnes i lokalsamfunnet og fra de folkevalgte.
– En moderne, stor og ny
redningsskøyte er bygget og døpt, og klar til å sendes oppover. Det er helt
fantastisk, sier Vardø-ordfører Ørjan Jensen strålende fornøyd.
I sin tale fortalte han om de
tøffe havområdene, om Vardøs stolte fiskerihistorie og om hvor viktige blant
annet Redningsselskapet er for plassen.
– Kombinert med hurtige
værskifter, storm og uvær så er Vardø et sted hvor redningsskøyta er en
viktig del av sjøsikkerheten. Vi i Vardø er derfor veldig glad for, og finner
det veldig naturlig at det ligger en skøyte i Vardø, sier Jensen.
– En skøyte vi er veldig stolte over
Selv om det fortsatt glinser i
skrogsida på den nye skøyta, ligger det en lang historie i navnet. «Oscar
Tybring V» er oppkalt etter legen og forfatteren som i 1891, etter å ha
vitnet et dramatisk forlis, tok initiativ til det som i dag er
Redningsselskapet.
– Det finnes ikke bedre måte å
hedre Tybring på enn med denne fantastiske skøyta, sier Grete Herlofson,
generalsekretær i Redningsselskapet.
Under dåpen dro hun frem
Tybrings ønske om å gjøre en forskjell for fiskerne, noe også det nye
fartøyet skal gjøre. RS «Oscar Tybring V» skal stasjoneres i Vardø, hvor den
skal være med på å trygge den maritime næringa som har havområdene i
Øst-Finnmark som sin arbeidsplass.
– Det at Redningsselskapet nå,
med støtte fra Regjeringen, får sendt en topp moderne redningsskøyte for å
trygge Finnmark og havområdene rundt er noe vi er veldig stolte over, forteller
Herlofson.
Første redningsskøyte som kan seile uten papirkart
RS 174 «Oscar Tybring V» er
bygget ved Swede Ship Marine AB i Djupvik i Sverige. Verftet har levert et
30-talls fartøy til Redningsselskapet, fra båter i 8-metersklassen til de
største havgående skøytene i Fosen-klassen.
Med lengde på nærmere 25 meter,
slepekraft på 23,5 tonn og toppfart tett oppunder 30 knop vil RS «Oscar
Tybring V» være en viktig ressurs i det som er et av Norges røffeste
havområder. Den nye skøyta bemannes av et mannskap på tre personer.
Skøyta er topp moderne utstyrt,
og tilpasset til å drive søk- og redningsoppdrag i kraftig uvær og iskalde
forhold. Fartøyet er i tillegg Redningsselskapets første som kan seile uten
papirkart, etter Sjøfartsdirektoratets krav. Dette fordi skøyta er utstyrt
med ECDIS – et elektronisk kartsystem som også viser eget og andres fartøys
posisjoner og bevegelse.
Fakta: RS 174 «Oscar Tybring V», Fosen-klassen:
Lengde: 24,7 m.
Bredde: 7 m.
Dybde: 1,45 m.
Topphastighet: 29 knop
Slepekraft 23,5 tonn
Brannpumpe: 2000 L/min
Kilde:
Swede Ship Marine AB