Skal levere design til fire nye fortøyningsbåter
Wärtsilä er tildelt kontrakt på levering av sin VS 5012-design til fire nye fortøyningsbåter som skal bygges på vegne av Østensjø Rederi AS. Kontrakten ble signert i juli 2015, og arbeidet skal utføres på Wärtsilä Ship Design sitt kontor på Fitjar.
Båtene skal brukes i tjeneste for Statoil på Sture- og Melkøya-terminalene fra henholdsvis desember 2016 og juni 2017. Samme design fra Wärtsilä har tidligere blitt brukt på to av Østensjø Rederis eksisterende fartøy, som har vært i drift siden 2007. Bare mindre endringer er utført for å møte nye reguleringer og for å optimalisere driften basert på de erfaringene som er gjort.
Tidligere suksess
– Hovedgrunnen til at Wärtsilä Ship Design ble valgt for disse fortøyningsbåtene, var suksessen til de to tilsvarende båtene, Max og Obelix, som Østensjø Rederi har hatt i operasjon for Norske Shell på Nyhamna-terminalen i åtte år. Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Østensjø Rederi, og dette har gjort oss i stand til å forstå fullt ut hvilke behov løsningen vår skal dekke, sier administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design Norway, Ove Wilhelmsen.
Egil Risnes fra Risnes Aqua Consult er engasjert av Østensjø Rederi for å koordinere byggeprosessen. Risnes har vært engasjert i byggingen av fortøyningsbåter til Østensjø tidligere, både i 1988 og i 2007. Rederiet er i sluttfasen med å plassere byggekontraktene for nybyggene, og forventer signering innen utgangen av september.
Høy standard
– Våre fortøyningsbåter opererer for tiden på terminaler i Norge, England og Irland, og ofte i vanskelige sjø- og værforhold. Det er derfor viktig at skipsdesignen er av høyeste standard slik at driftseffektiviteten opprettholdes. Wärtsilä har bevist sin ekspertise i å levere effektive designer, og vi er glade for at de fire nye båtene våre får samme design som er levert tidligere», sier Kenneth Walland i Østensjø Rederi AS.
4000 fartøy med Wärtsiläs design
Over 4000 fartøy har blitt bygget med Wärtsiläs design. Dette inkluderer verdens mest avanserte LNG-drevne skip. Designløsninger kan bli tilpasset i henhold til de spesifikke behovene til eieren og dermed gi den rette balansen i funksjonalitet og byggekostnader. Til verft tilbyr Wärtsilä integrasjonspakker, planlegging og gjennomføringsstøtte.
LNG-løsninger
Til Østensjø Rederi skal Wärtsilä også levere LNG-løsninger til tre store eskortetaubåter som rederiet bygger ved Astilelros Gondan-verftet i Spania. Løsningen omfatter dual fuel-motorer, integrert med et skreddersydd gasslagrings- og tilførselssystem. Fartøyene skal også operere for Statoil på Melkøya-terminalen fra våren 2017.