Skadelige apper øker voldsomt
15 prosent av appene for Android-telefoner er skadelige, ifølge analyseselskap. Nå kommer virusfiltrene for mobiltelefoner og nettbrett.
I tillegg
til at 15 prosent vurderes som skadelige, blir 14 prosent av appene vurdert som
mistenkelige av det amerikanske analyse- og sikkerhetsselskapet Webroot.
– En av de enkleste, men mye utbredte
variantene av skadelige apper er de som får telefonen din til å sende sms-er
til et svindyrt nummer som svindlerne har opprettet. Hver tekstmelding belaster
telefonregningen din, sier Stein C. Tømmer, leder for mobilsikkerhet i Telenor
Business.
Bare i løpet av siste halvår i fjor doblet
antallet skadelige og mistenkelige apper seg, ifølge Webroot. Undersøkelsen er
fra januar i år, men ifølge Telenor har den uheldige utviklingen bare fortsatt
siden da.
Til
sammenligning finner Webroot så godt som ingen skadelige apper i Apples App
Store.
– Android har nærmere 80 prosent av det
globale smarttelefonmarkedet. Android-universet har et open
source-operativsystem som gir mange muligheter for applikasjonsproduksjon.
Iphone- og Ipad-brukerne er underlagt Apples regime for godkjenning av
applikasjoner, der appene er færre, men kontrollnivået også betyr at
sikkerheten er større, sier Tømmer.
– Heldigvis
blir Android stadig bedre på sikkerhet. Vi kommer trolig til å se endringer
framover, sier han.
Stor sikkerhetsrisiko
Da nettbrett
og smarttelefoner begynte å bli allemannseie, drev nettsikkerhetsselskapene
fortsatt lenge med sikring av PC-er som hovedgeskjeft. Nå oppdager aktører som
McAfee, F-Secure, Symantec og Norman at det er et voksende marked for produkter
som beskytter oss mot farlige mobile apper.
Før sommeren kom Telenor med sin første
variant.
– Vår sikkerhetsløsning fungerer slik at den
skanner mobilen og nettbrettet fortløpende på jakt etter skadelige apper. For
bedriftskunder kan funksjonen integreres i abonnementet. Da slipper
it-ansvarlig å passe på at de ansatte laster ned eksterne funksjoner, sier
Tømmer.
Men hvordan unngår du å laste ned apper med
onde hensikter?
– De fleste appene ser uskyldige ut, men jeg
vil for eksempel advare mot å laste ned apper som verken ligger på Google Play,
Apple App Store eller relativt kjente nettsider. Du kan være ganske sikker på
at dersom Facebook-oppgradering presenteres på en ukjent nettside, dreier deg
seg om svindel, sier Telenors sikkerhetsekspert.
En annen variant, fra før kjent fra nettet,
er ukjente apper som plutselig popper opp på skjermen og varsler at mobilen
eller nettbrettet ditt har et problem, men at du får det løst ved å laste ned
nettopp den forslåtte appen. Sannsynligvis har du da å gjøre med et forsøk på
phishing – at appen inneholder programvare som fisker etter sensitiv
informasjon, som passord eller kredittkortnummer.
Offentlige verst
Mange
nordmenn får telefonen betalt av jobben. Smarttelefonenes inntog betyr at
arbeidsoppgaver håndteres enklere, men også at bedriftenes sikkerhet settes på
prøve. En tredel av alle store selskaper med mer enn 250 ansatte har opplevd
sikkerhetsproblemer med tap av informasjon som følge av ansattes mobilbruk,
viser en fersk undersøkelse Respons Analyse har gjort for Telenor.
Leder for Telenors bedriftsmarked, Marina
Lønning, er overrasket over at problemet er så stort.
– Mange bedrifter har ikke like gode
sikkerhetsrutiner for mobil og nettbrett som for PC-er, sier Lønning.
Undersøkelsen er gjort blant personer med
ansvar for, eller som påvirker, innkjøp av it- og telekomtjenester i norske
virksomheter.
I offentlig
sektor svarer 26 prosent at de har hatt sikkerhetsproblemer som følge av
ansattes mobilbruk, mot 14 prosent i private virksomheter.
– I det private er det svært vanlig å få
telefon av arbeidsgiver, i det offentlige ligger andelen på rundt 20 prosent.
Det innebærer også at mange offentlig ansatte bruker privat mobil og nettbrett
til å utføre arbeidsoppgaver, noe som gir arbeidsgiver mindre kontroll, sier
Stein Tømmer i Telenor.
Telenor oppfordrer arbeidsgivere til først å
lage risikoanalyser for å finne riktig beskyttelsesnivå. Deretter er det viktig
å ha felles retningslinjer hvor hvordan innhold på mobil og nettbrett skal
sikres. Et minimumstiltak er å bruke passord på SIM-kortet og første
skjermbilde.
Et ekspertråd er å sørge for at innholdet på
smarttelefoner og nettbrett kan fjernslettes og låses. Slike tjenester leveres
blant annet av mobiloperatøren.
Kilde: Newswire