Meny
08.12.2017

Selvkjørende biler vil endre alt

Mange tror at selvkjørende biler vil være på veien innen 2025. Christoffer Nøkleby fra Accenture hevder derimot at disse bilene er flere tiår unna. Men når de først entrer veiene, vil de endre bilbransjen for alltid, mener han.

Selvkjørende biler, også kalt autonome biler, har vært en drøm for mange siden de første bilene kom på veien. Amerikanske selskaper startet å snakke om selvkjørende biler på 60-tallet, og på 80-tallet da bilsensorene ble såpass gode, begynte folk å forestille seg en bil som kjører helt selv.
   Christoffer Nøkleby, Senior Manager Digital Transformation i konsulentselskapet Accenture, har jobbet med temaet i flere år, blant annet som kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge. Ifølge Nøkleby har digitaliseringen pågått i snart 200 år, men utviklingen har virkelig tatt av de siste ti årene. Grunnen er en kombinasjon av utbredelsen av smarttelefoner, trådløst bredbånd og billig lagring og prosessorkraft.
   – Plutselig kan ting akkumulere informasjon, prosessere den og ta raske valg basert på den. Resultatet er at selvkjørende biler endelig ser ut å bli en realitet, sier Nøkleby.

Alle vil kunne kjøre
Autonome biler vil endre alt innenfor transport. Alle mennesker vil kunne kjøre uavhengig om de har sertifikat eller ikke, beruset eller om de er blinde.
   – Bilene vil ikke lenger trenge å stå i garasjen, da de bare kan kjøre rundt og plukke opp folk. Bilene vil bli mye mer effektivt utnyttet, og det vil bli dramatisk billigere, sier Nøkleby.
Han ser også for seg en enklere og mer brukervennlig variant av leasing enn den vi har i dag, med fleksible abonnementsløsninger hvor det kan byttes bil avhengig av plassbehov.
   Det finnes fem ulike nivåer som beskriver hvilken grad bilen er selvkjørende. I dag ligger vi på nivå 2, der bilen kan tilpasse farten etter andre biler, bremse og holde bilen innenfor en fil. Sjåførene må fortsatt styre rattet og potensielt gripe inn om det skulle være fare for en ulykke.
Nivå 5 er graden vi må nå for at bilen skal være fullstendig autonom, der hverken ratt eller pedaler er nødvendig.
   – Nivå 5 er fremtiden vi ser for oss, og den vil endre hele bilbransjen. Det er jo digitaliseringens store utfordring at den bringer både fordeler og ulemper med seg som må håndteres av samfunnet i en overgangsfase, sier Nøkleby.

Vil møte utfordringer
Accenture, som jobber med mange av de største bilprodusentene, tror nivå 5 er langt unna.
   – Særlig sett med norske øyne må teknologien først bli så god og bunnsikker at den beviselig er dramatisk tryggere enn menneskelige sjåfører, under alle vei- og værforhold, sier Nøkleby.
   Før selvkjørende biler kan sees på norske veier, vil myndighetene møte utfordringer med tanke på lovverk i forhold til reguleringer.
   – I dag har sjåføren det juridiske ansvaret for bilen. Når bilen blir fullstendig selvkjørende, så vil alt ansvaret flyttes fra sjåføren til noen andre. Hvem skal det være? Forsikringsselskapet, bilprodusenten eller myndighetene, spør Nøkleby, som tror det kommer til å bli en komplisert prosess.
   Nøkleby forteller at nordmenn ofte er raske til å adoptere ny teknologi selv om det kan ventes noe skepsis i begynnelsen, både fra opinionen og fra interessegrupper.
   – Folk vil raskt snu når statistikken viser en reduksjon i antall ulykker med 90 prosent – som det sies at vi kan vente når de fullstendig selvkjørende bilene er på plass. Det vi i hvert fall vet er at vi kan vente oss en spennende bilfremtid, sier han.

Hvilken som helst bil, når som helst, hvor som helst
Når de selvkjørende bilene inntar veiene, vil dette bety enorme endringer for leasingindustrien, tror Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan.
   – Allerede nå ser vi konturene av hvordan teknologien endrer bilbransjen og alle som opererer i den. Særlig eierskapsdelen knyttet til bilhold blir annerledes, og vi beveger oss over i et samfunn der fleksible abonnementsløsninger og full valgfrihet blir realitetene. Om noen år vil folk forvente tilgjengelig til hvilken som helst bil, når som helst, hvor som helst – enten de skal kjøre den, eller sitte på og la den kjøre selv, sier Paus.

Kilde: mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no