Satser friskt på markedsplass for landbruksinteresserte
Brødrene Thomas (29) og Philip Granvang (24) har startet gründerprosjektet Rubrikktorget Kulmark.no. – en markedsplass for landbruksutstyr, nyttekjøretøy, skogbruksredskap og -maskiner, friluftsutstyr og relaterte artikler.
I 2009 kjøpte familien en travhest og kom inn i og ble etter hvert kjent i travmiljøet og med gårdsdrift. Landbruk ble en nær del av livet vårt etter hvert, og vi har blitt kjent med mange bønder og landbruksinteresserte, sier Thomas.
– Vi la fort merke til at folk har stor interesse for kjøp og salg av norske landbruksprodukter og -objekter. Det ligger mye brukt og brukbart rundt på norske gårder. Vi så et behov og et ønske om en markedsplass som kunne samle folk med landbruksinteresser. Vi har de siste fem årene planlagt hvordan vi skal gå frem for å tilby en tjeneste. Resultatet ble kulmark.no, som vi lanserte nylig, sier Philip, som har treneransvaret for kaldblodstraveren Honey.
– Navnet kommer av «mark» som både står for marked og skog og mark/landbruksareal med et «kul» foran, siden tjenesten vår er kul. Navnet klinger godt både på norsk og utenlandsk, opplyser de to.
Enkelt og greit – og billig
Brødrene mener at deres markedsplass skiller seg ut ved å være enkel og oversiktlig, billigere og mer skreddersydd, brukervennlig og fleksibel enn andre markedsplasser. De henvender seg til privatpersoner, og små og mellomstore bedrifter. Visjonen er å bli den mest ettertraktede markedsplassen på Internett for norsk landbruk med blant annet disse produktkategoriene: trailere, hengere og andre transportrelaterte varer, skogbruksutstyr og -maskiner, landbruksmaskiner og -utstyr, redskap for vinter og sommer, utstyr til jakt, fiske og friluftsliv, utstyr til dyr, fôr, utstyr og deler til biler, anleggsutstyr og diverse maskiner.
– Det er viktig for oss å skape en tjeneste som alle kan bruke, selv om de liten erfaring med PC-verktøy. Brukervennligheten er i fokus. Videre er vår markedsplass uten skjulte kostnader, ingen bindingstid og helt gebyrfri. Våre priser er langt under prisene på liknende tjenester. Bannerannonsesystemet er ulikt det noen andre har. Vi har utviklet et system der bedrifter kan gå inn og bestille bannerplasser på egenhånd via et kalendersystem, også dette til en svært konkurransedyktig pris, fortsetter gründerne.
– Vår side vil heller ikke bli nedlesset med andre annonser, noe som også gir oversikt og brukervennlighet. Her er det fokus på det kundene vil kjøpe og selge: nisjeprodukter med fokus på norsk landbruk. Det er bare oss to som er ansatt. Det betyr kortere vei til kundene og raskere gjennomføring, ikke minst på utvikling av tjenesten og nettsidene, sier brødrene og avslutter: – Det sier seg selv at det er volum som gjelder, og vi har fått en god start, med mange annonsører og ser frem til fortsettelsen.
Brødrene Thomas og Philip Granvang har stor tro på sitt nye konsept med markedsplass for folk med landbruksinteresser. (Foto: Thor Olav Moen)