Samme boreeffektivitet med lavere drivstofforbruk
Den nye versjonen, Sandvik Ranger DX, har med de siste nyvinningene innenfor boreteknologi, og har dessuten en betydelig mindre appetitt på drivstoff.
Sandviks DX-serie av topphammerborerigger til overflateboring har alle en roterende overbygning som gjør det mulig å dekke store boreområder fra standarden på 17,6 m2 til en USA-standard på 26,4 m2. Selv om riggene kan rotere, er stabiliteten garantert takket være den innovative strukturen som til enhver tid sørger for motvekt på den andre siden av bommen. I tillegg har riggen for eksempel et THC 700 Rock Pilot som automatisk tilpasser seg skiftende bergformasjoner, og som sender en optimal mengde kraft til fjellet. Dette er utviklet for å sørge for jevn rotasjon, fast bergkontakt og rask gjennomtrenging under ulike bergforhold.
Færre omdreininger, flere resultater
Ranger DX800 er utstyrt med en Tier IV Final CAT 7.1-motor (168 kW, 225 hk) med lavt drivstofforbruk og lave utslipp. Ved hjelp av DPF-teknologi som har et system for drivstoffinnsprøytning med felles rør, kan motoren produsere høyt dreiemoment med lavere turtall. I Ranger DX800 er standardnivået senket fra 1800 til 1600 omdreininger per minutt, noe som gir et betydelig lavere drivstofforbruk. I gjennomsnitt kan dette omsettes til 5,5 liter mindre drivstoff per aktiv time.
Selv om drivstofforbruket er betydelig redusert, vil den nye Ranger-boreriggen fortsatt levere tilstrekkelig kraft til boreoppgavene – selv ved tøffe grunnforhold. Den leveres med et velutprøvd steinbor av typen HL810T som standard, men kan også oppgraderes ved å bytte det ut med et høyfrekvent HF810T-bor. – Det nyeste HF810T-boret har vært på det skandinaviske markedet i tre år med stor suksess. Det har rundt ti prosent høyere gjennomtrengingsfrekvens og gir bedre hullkvalitet enn forgjengeren, opplyser Ilkka Lahdelma, produktansvarlig for overflatebor hos Sandvik Construction.