Ryddet og reorganiserte lageret: doblet salget på 2 år
Fra 2018 til 2020 har ølbryggingsspesialisten Ølbrygging AS gjort et drøyt hopp i omsetningen. Trylleformularen er et lukrativt agentur, rydding, omstrukturering og effektivisering av lageret.
Daglig leder i Ølbrygging AS Kjell Einar Karlsen, kom til Øbrygging AS for to år siden. Fra tidligere har han erfaring som daglig leder på bryggeriet Nøgne Ø, og han var gründer av utestedet Blå i Oslo. På disse to årene har han opplevd at markedet har eksplodert. Det er det flere grunner til. I 2018 hadde de en omsetning på 25 millioner kroner. De måtte kutte i arbeidsstokken og foreta en snuoperasjon for å endre kurs. Det var på tide å endre vareutvalget, friske opp hjemmesiden, rydde lageret og effektivisere plukkingen. Omstruktureringen har virkelig lønt seg. I 2020 ligger Ølbrygging an til å klare 45 millioner i omsetning. Kjell Einar Karlsen mener dette skyldes en kombinasjon av flere ting; effektiviseringen og omstruktureringen som er gjort på lageret med nye trucker og reoler, nytt agentur for en australsk kvalitetsleverandør og fokus på presentasjon og markedsføring.
Én totalleverandør
Daglig leder Kjell Einar Karlsen gjorde en grundig research for å finne en leverandør som kunne hjelpe dem med effektiviseringen. Han undersøkte hos ulike truck- og reolleverandører og ønsket en helhetlig gjennomgang av lageret. Flere aktører var aktuelle. Prismessig var det lite som skilte dem, men valget falt på Jungheinrich av én spesiell grunn. De produserer både trucker og reolløsninger selv. Det er det ingen andre som gjør.
– Det ville blitt litt billigere å velge flere aktører til omorganiseringen, men det var totalpakken fra Jungheinrich som ble avgjørende. Det å forholde seg til én totalleverandør, sparer både tid og penger på sikt, mener Karlsen.
Etter en gjennomgang med seniorselger Atle Storvik og salgssjef for logistikksystemer Ragnar Pettersen hos totalleverandøren, ble det konstatert at det var for stor plass mellom reolene, slik at viktig lagringsplass gikk tapt. Resultatet ble et reolsystem med 300 nye pallplasser og to nye trucker for smalgangen; en skyvemasttruck (ETV 214) og en støttebenstruck (EJC 214). – Utrolig moro å se hvor bra det kan bli ved å gjøre små endringer på truckmodeller og reoler, sier Atle Storvik, seniorselger hos Jungheinrich Norge.
Nordmenn i tetsjiktet
Karlsen har til nå ikke måtte ansette nye folk, men nå er han nødt til å gjøre det på lageret og i produksjonen som per i dag har i arbeid en arbeidsstokk på totalt fire og et halvt årsverk. På grunn av økt produksjon begynner også produksjonslageret å bli for lite. Det er de samme utfordringene her som på lageret, og totalleverandøren Jungheinrich kommer igjen på banen for å levere løsningen.
Han legger heller ikke skjul på at også koronakrisen og mye innetid kan ha ført til at nordmenn har hengitt seg til ølbryggingskunsten og dermed bidratt til gode salgstall. Og han påpeker at nordmenn ligger helt i tetsjiktet når det gjelder å lage ting selv. Det være seg syltetøy, strikkegensere eller øl! Til sammenligning har svenskene halvparten så mange ølbryggere som oss til tross for at de er dobbelt så mange innbyggere.