06.05.2013
Rullende bilverksted
– Medregnet alle bildeler og verktøy har vi rundt 500–600 forskjellige hjelpemidler bak i bilen her. Dermed er vi godt rustet til å utføre nødreparasjoner, sier veiservicemann Fredrik Kalvik i Falck Redning.
Det som omtales som rullende bilverksteder, blir vanligere, og Falck tar konseptet et par hakk videre når de ruller sine nye servicebiler ut på veiene. Bilene får mer utstyr, og sjåførene er erfarne bilmekanikere.
– Her har vi batterier, sikringer, varmelampe, drill, vinkelsliper og mye annet. Moderne biler er fulle av elektronikk, og små feil kan stoppe hele bilen. Derfor er vi også utstyrt med diagnoseverktøy som kan gå inn i bilens hjerne for å identifisere feilen, sier Kalvik.
Ved siden av førersetet er en PC med internettforbindelse. Deler som ikke finnes i servicebilen, kan bestilles fortløpende fra nærmeste Mekonomen-butikk. Å være på nett betyr også at mekanikeren kan sjekke i modellens katalog etter gjengangerfeil.
En vanlig bergingsbil har som regel bare med det mest grunnleggende verktøyet, til løsing av mekaniske oppgaver som å bytte eller nødreparere punkterte hjul og få liv i batteriet.
Kan kjøre videre
Fordelen med den nye formen for bilberging er at den betyr spart tid og bryderi for bileieren.
– Bilisten kommer seg videre på egne hjul. Bilen blir reparert på stedet, og du slipper å flytte alle tingene dine over i en leiebil og hente reparert bil på verkstedet dagen etter, sier Kalvik.
– Jeg møter mange blide fjes når de skjønner at bilen kan repareres med én gang. Motorstans og uhell kommer aldri planlagt, noe som i seg selv er stressende. Hvis bilen i tillegg blir tauet vekk og bort, blir mange litt ekstra satt ut, sier han.
Ikke alle bileiere har bergings- eller forsikringsavtale som garanterer erstatningsbil. Kalvik forteller om han som var på vei til vinterferie på Beitostølen med fullpakket bil. Bilens coil ville det annerledes. Det var lørdagskveld og stengte verksteder.
– Mannen måtte fortsette turen videre med nattbuss. Etterpå måtte han ta bussen ned igjen for å hente bilen på verkstedet. Med hjelp fra de nye veiservicebilene kunne vi byttet coil og sendt han videre på vinterferie med egen bil, bare to timer forsinket, sier Kalvik.
Ni av ti
En kollidert og ødelagt bil må fortsatt taues. Men målet til Falck er at ni av ti oppdrag skal kunne løses på stedet. I løpet av den første måneden som den første av de rullende verkstedene har vært på veien, har 86 prosent av bilene blitt reparert der og da.
– I tillegg til en mer smidig reparasjon for kundene er det et miljøaspekt her også. Det blir mange kilometer og drivstoff spart.
I første omgang setter Falck servicebilene inn i Oslo, Bergen og Trondheim. De rullende bilverkstedene skal ikke bare brukes på biler som har fått problemer langs veiene. Falck kjører også hjem til folk for å utføre nødreparasjoner.
Kilde: Newswire
Det som omtales som rullende bilverksteder, blir vanligere, og Falck tar konseptet et par hakk videre når de ruller sine nye servicebiler ut på veiene. Bilene får mer utstyr, og sjåførene er erfarne bilmekanikere.
– Her har vi batterier, sikringer, varmelampe, drill, vinkelsliper og mye annet. Moderne biler er fulle av elektronikk, og små feil kan stoppe hele bilen. Derfor er vi også utstyrt med diagnoseverktøy som kan gå inn i bilens hjerne for å identifisere feilen, sier Kalvik.
Ved siden av førersetet er en PC med internettforbindelse. Deler som ikke finnes i servicebilen, kan bestilles fortløpende fra nærmeste Mekonomen-butikk. Å være på nett betyr også at mekanikeren kan sjekke i modellens katalog etter gjengangerfeil.
En vanlig bergingsbil har som regel bare med det mest grunnleggende verktøyet, til løsing av mekaniske oppgaver som å bytte eller nødreparere punkterte hjul og få liv i batteriet.
Kan kjøre videre
Fordelen med den nye formen for bilberging er at den betyr spart tid og bryderi for bileieren.
– Bilisten kommer seg videre på egne hjul. Bilen blir reparert på stedet, og du slipper å flytte alle tingene dine over i en leiebil og hente reparert bil på verkstedet dagen etter, sier Kalvik.
– Jeg møter mange blide fjes når de skjønner at bilen kan repareres med én gang. Motorstans og uhell kommer aldri planlagt, noe som i seg selv er stressende. Hvis bilen i tillegg blir tauet vekk og bort, blir mange litt ekstra satt ut, sier han.
Ikke alle bileiere har bergings- eller forsikringsavtale som garanterer erstatningsbil. Kalvik forteller om han som var på vei til vinterferie på Beitostølen med fullpakket bil. Bilens coil ville det annerledes. Det var lørdagskveld og stengte verksteder.
– Mannen måtte fortsette turen videre med nattbuss. Etterpå måtte han ta bussen ned igjen for å hente bilen på verkstedet. Med hjelp fra de nye veiservicebilene kunne vi byttet coil og sendt han videre på vinterferie med egen bil, bare to timer forsinket, sier Kalvik.
Ni av ti
En kollidert og ødelagt bil må fortsatt taues. Men målet til Falck er at ni av ti oppdrag skal kunne løses på stedet. I løpet av den første måneden som den første av de rullende verkstedene har vært på veien, har 86 prosent av bilene blitt reparert der og da.
– I tillegg til en mer smidig reparasjon for kundene er det et miljøaspekt her også. Det blir mange kilometer og drivstoff spart.
I første omgang setter Falck servicebilene inn i Oslo, Bergen og Trondheim. De rullende bilverkstedene skal ikke bare brukes på biler som har fått problemer langs veiene. Falck kjører også hjem til folk for å utføre nødreparasjoner.
Kilde: Newswire