-
Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør en ulykkesrisiko og
gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge har det fram til i 2021 ikke
vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk. TSF ønsker slike
krav og vi vil ta initativet til at det blir innført for alle som er
involvert i prosessene med rekkverk, helt ned på komunalt nivå, sier
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.
Vegtilsynet
hadde i løpet av 2018 og 2019 avdekket en rekke kritiske feil på
rekkverk på riksveg, og de vurderte saken slik at kompetansekrav for
rekkverk da kunne være en medvirkende årsak til at rekkverk på
riksvegene ikke var tilstrekkelig trafikksikre.
I
februar 2020 arrangert Trafikksikkerhetsforeningen - TSF det første
kurset i vei- og brorekkverk for rundt 30 deltakere i forbindelse med
Den nasjonale Vegsikringskonferansen på Gardermoen. Over 600 personer
har til nå deltatt på kurset i to eller flere av de fire modulene som
TSF har laget i nært samarbeid med Statens vegvesen.
Målet
med kursene er sikring av kompetanse ved oppsetting, drift, vedlikehold
og kontroll av rekkverk, og at kompetansen skal bidra til å heve
kvalitetet på disse livreddende sikkerhetstiltakene.
-
Vi er glad for at Statens vegvesen fra og med 31. mars 2021 stilte krav
i konkurransegrunnlaget om at entreprenør som monterer rekkverk på
riksveier skal ha gjennomgått kurs for vei- og brorekkverk, avslutter
Tangstad-Holdal.
Nå håper TSF at også fylkeskommunene og
kommunene stiller de samme kravene når de utlyser sine
konkurransegrunnlag på henholdsvis fylkesveiene og på de kommunale
veiene.
I
tråd med Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018–2021 og
2022-2025 kjører TSF kurs for vei- og brurekkverk i Norge.
Rekkverksnormalen
og de to veilederne som til sammen utgjør regelverket for rekkverk i
Norge er veldig omfattende og detaljert. De inneholder mer informasjon
enn de fleste andre håndbøker, og har veldig mange detalj-krav. Mange av
kravene er i tillegg veldig avhengige av stedlige forhold.
Rekkverksnormalen
forutsetter i mange tilfeller at rekkverket skal monteres opp på ny vei
etter dagens standard. Men realiteten er at mye av det som blir montert
i Norge i dag blir montert på eksisterende vei der forutsetningene er
ganske annerledes enn det som er lagt til grunn i normalen. Dette
stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene
for at vi skal få trygge veier. Valg som kan bety forskjellen mellom liv
og død . |