Rekordmange varemerker i 2018
Stadig flere nordmenn ønsker enerett til varemerkene sine.
Antallet søknader til Patentstyret økte med 8 % i 2018, og endte på nær 4800 i fjor. Søknader innenfor bransjer som IKT, kultur og underholdning øker mest.
De siste fem årene har tallet på varemerkesøknader fra norsk næringsliv dermed økt med hele 35 %.
– Dette er svært sterke tall, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret. De viser at stadig flere nordmenn forstår hvilken betydning varemerker har for bedriftens forretningsutvikling og konkurransekraft.
Boldvik peker på at stadig flere virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører og etablerte varemerker allerede ved oppstart. Oppmerksomheten om varemerker øker i samfunnet generelt, og varemerkekonflikter blir jevnlig omtalt i media.
Antallet søknader om varemerke fra både utenlandske og norske søkere var samlet på ca. 17 280 søknader i fjor, noe som er på nivå med 2017.
Disse har sendt inn flest varemerkesøknader til Patentstyret i 2018:
NorgesGruppen ASA (40), Nortura SA (24), Steen & Strøm AS (18), Høyskolen Kristiania - Ernst G Mortensens Stiftelse (17), Elements Production AS (17), Autostore Technology AS (16), Tine SA (11), Norsk Rikskringkasting AS (11), Akvariet i Bergen Stiftelsen (11), UNIVERSAL BRANDS AS (10), SCHIBSTED NORGE SMB AS (10), Orkla Foods Norge AS (10)