Radarsensorer overvåker blindsonen
MRR-radarsensorer kan overvåke blindsonen og advare føreren ved fare for kollisjon – og nå settes MRR-systemet fra Bosch i serieproduksjon.
Vi lærer å
orientere oss før vi skifter fil ved å se i bakspeilet, sidespeil og tilbake
over skulderen. Men selv for dem som følger denne forskriften nøye, er bilens
blindsone, dvs. området langs og rett bak bilen, en konstant kilde til fare som
ofte er årsaken til alvorlige ulykker. Man kan ikke se dette området ved hjelp
av verken bakspeilet eller sidespeilene, men det er likevel stort nok til at
selv en minibuss kan forsvinne ut av synsfeltet og dermed overses ved et
flyktig blikk over skulderen. For å redusere denne risikoen har Bosch utviklet
en filskifteassistent som mottar informasjon fra den nye MRR-radarsensoren.
Overvåker
blindsonen
– Med MRR
rear «ser» bilisten seg faktisk over skulderen hele tiden, ettersom andre
trafikkanter pålitelig og nøyaktig registreres i blindsonen, forteller Gerhard
Steiger fra ledelsen i Bosch Chassis Systems Control.
Og nå implementerer en av verdens ledende
bilprodusenter systemet fra Bosch i serieprodusert mellomklassemodell med et
høyt produksjonstall. For å gjøre det tryggere å skifte fil, har den europeiske
produsenten installert to sensorer som er skjult i støtfangeren – en til
venstre og en til høyre. De to MRR rear-sensorene overvåker området ved siden
av og diagonalt bak bilen, og med en effektiv styringsprogramvare sammenlignes
sensorinformasjonen slik at man får et komplett bilde av all trafikk i området
bak bilen.
Advarer ved
risiko for kollisjon
Hvis en
annen bil nærmer seg bakfra eller allerede befinner seg i blindsonen, varsles
føreren via f.eks. en varsellampe i sidespeilet. Hvis bilens fører likevel
blinker for å skifte fil, sender filskiftassistenten en ekstra akustisk eller
annen advarsel. Og MRR rear kan gjøre mye mer enn å bistå ved filskifte –
sensorene er nemlig også en del av Boschs tverrtrafikkadvarsel. De gir, for
eksempel, støtte når man rygger ut av en skråparkering hvor det er dårlig sikt.
I en avstand på 50 meter advarer systemet mot kryssende biler, syklister og
fotgjengere fra venstre eller høyre bak den ryggende bilen. Som fører av bilen
får man derfor en rettidig advarsel når det er en potensiell risiko for
kollisjon – enten visuelt eller i form av en lyd.
Kan brukes
i selv små biler
MRR kan
også brukes til å samle inn informasjon foran bilen i andre
førerassistansesystemer. Bosch bruker f.eks. MRR til ACC (adaptiv avstands- og
hastighetsregulering) og til et forutseende nødbremsesystem. En stor fordel ved
Boschs MRR er enhetens kompakte konstruksjon: Radarsensoren er mindre og
lettere enn en pakke smør, og det betyr at det også er plass til den i selv små
biler. – Med MRR-sensoren tilbyr Bosch en skreddersydd og økonomisk
overkommelig løsning som gjør det mulig å montere radarsensorteknologi som
standard i alle bilsegmenter, fastslår Gerhard Steiger.
MRR-teknologien er basert på fjerde
radargenerasjon fra Bosch. Radaren fungerer på frekvensbåndet 76–77 GHz som er
standard for radarbruk til biler i nesten alle land i verden.
Kilde:
presswire.no