ROCKWOOL fullfører elektrifisering av transportetappe fra Mossefabrikken
Det jobbes i alle ledd i verdikjeden med flere bærekraftige tiltak hos ROCKWOOL. Denne gangen har de implementert enda ett: Hel-elektrisk transport mellom fabrikken i Moss og hoveddistribusjonslageret utenfor byen, Vanem. – Enda en milepæl i det viktige arbeidet ROCKWOOL gjør for bransjen og industrien, sier public affairs- og bærekraftsansvarlig Håvard Sveahaugen.
Allerede tidligere i
2023 innviet ROCKWOOL den første elektriske lastebilen som skulle gå denne
strekningen. Innvielsen ble gjort i fabrikkens egen bakgård, med taler fra
daværende ordfører i Moss Hanne Tollerud, Miljøstiftelsen Zero ved Ingvild
Kilen Rørholt samt nøkkelpersonell fra ROCKWOOL. Lastebilen har gått sømløst
gjennom byen siden den gang, og nå har ytterligere en elektrisk lastebil
ankommet og påbegynt samme strekning. Strekningen betjenes av to lastebiler som
går parallelt om hverandre 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, hele året.
Bilde: Sommer 2023 -
Innvielse av første elektriske lastebil på ROCKWOOL fabrikken i Moss. Håvard
Sveahaugen - AS ROCKWOOL og Hanne Tollerud - Tidligere ordfører i Moss.
God miljøgevinst og læring
Hver dag transporteres
store mengder ROCKWOOL isolasjon mellom fabrikk og utenombys lagring, og totalt
utgjør dette ca 127 000 kilometer per år. Om det legges til grunn 2,64 kg CO2
per liter diesel og nevnte strekning, så spares miljøet for 151 tonn CO2 i året
ved å elektrifisere denne strekningen. Dette er betydelige mengder som bidrar
til det nasjonale arbeidet med reduksjon av utslipp fra transport-segmentet. –
Når transportsegmentet står inne for omtrent en tredjedel av det totale
utslippet av klimagasser i Norge, så er en slik omlegging som vi har gjort her
riktig i henhold til tiden vi lever i der vi er nødt til å redusere utslippene
på alle segmenter. Vi er ikke førstemann ute med dette tiltaket, men vil
allikevel benytte muligheten til å oppfordre alle i bransjen til å gjøre det
samme, sier Håvard Sveahaugen.
Michael Rasmussen, logistikkdirektør i ROCKWOOL Nordics, mener at omveltningen av transportbransjen fremdeles er i et tidlig stadie, men at det er viktig å teste ny teknologi og skaffe seg nyttig erfaring.
- Vi har jobbet med grønn transport lenge, men transportbransjen er fremdeles
under utvikling og det finnes per i dag ingen optimal løsning som lever opp til
alle våre krav, sier Michael Rasmussen som også påpeker at det er nettopp
derfor det har vært viktig for ROCKWOOL å arbeide direkte med de transportselskapene
som ligger i forkant på dette området.
Optimal kjørevei og lokale hensyn
Leveranser til og fra prosjekter innen byggebransjen foregår ofte over lengre, sporadiske og uforutsette ruter.
- Elektrifiseringen er ikke helt klar for å møte byggebransjens behov for alle
områder, men derimot for kortere og kjappe strekninger fungerer dette bra. Vår
transportetappe i Moss har nå blitt erstattet med 100% fornybar elektrisitet og
vi kan konstatere at dette fungerer utmerket, sier Rasmussen.
Fra tidligere har
ROCKWOOL investert i lastebiler på biogass som går videre fra Vanem
distribusjonslager i Moss til videredistribusjon i Oslo området.
Det er ikke bare reduksjon av utslipp av drivhusgasser som har drevet ROCKWOOL til å investere i el-transport.
De nye lastebilene vil også bidra til mindre trafikkstøy Moss, samt på fabrikkområdet.
- Da både produksjon og lager holder til i Mosseregionen har vi en stor vilje til å ta så mye hensyn til lokalbefolkningen som mulig. Lastebilen går gjennom Moss sentrum døgnet rundt, året rundt, og det er derfor viktig å minimere vår påvirkning på nærmiljøet og naboer i området. De nye lastebilene avgir helt klart mindre støy og vibrasjoner, samt mindre lokal luftforurensning i byen, avslutter Rasmussen. Han avslutter med å påpeke at tiltaket er i tråd med den omfattende elektrifiseringen av fabrikken i Moss.