Prisdryss til Finnmark Rein
Designbyrået Uniform og Finnmark Rein har innkassert en bronsemedalje under en av verdens mest prestisjetunge reklame- og designprisutdelinger. Den anerkjente prisen ble delt ut av Art Directors Club (ADC) under en seremoni i New York 9. juni.
Men dette er bare én av flere priser som de siste månedene har gått til arbeidet med ”verdens første samiske merkevare”. Tidligere i juni vant Uniform to gull i Grafills ”Visuelt 2016” for henholdsvis Finnmark Reins identitet og for emballasjen. I april fikk det samme designarbeidet Norsk design- og arkitektursenters ”Merket for god design”.
Unik identitet
I forbindelse med lanseringen av landets første produktserie med ferske reinkjøttprodukter i oktober 2015 utviklet Uniform i samarbeid med Finnmark Rein en unik identitet på alle produktene i serien.
– Design er en viktig del av Finnmark Rein sin strategi. Det har vært sentralt for oss å kunne knytte reineierne tett til forbrukeren gjennom aktivt å bruke dem som en del av historiefortellingen som gjengis på våre produkter. Uniform har greid å gjøre dette på en fortreffelig måte, sier Are Smuk Figved, daglig leder i Finnmark Rein.
Elegant visualisering
I sin begrunnelse kalte juryen i ”Merket for god design” innpakningen en gjennomført og elegant vitalisering av reinkjøtt som kvalitetsprodukt. Det visuelle uttrykket ble beskrevet som minimalistisk, vågalt og vakkert, der råvarene får lov til å spille hovedrollen.
– Formspråket er utradisjonelt. Samtidig har vi tatt et bevisst valg om å ikke bruke samiske mønstre, som hittil har vært et dominerende grep for å kommunisere opprinnelse. Vi har i stedet brukt reineierne selv og deres historie for å formidle kunnskap om geografi, forflytning mellom beiteområder og hvordan dette påvirker kjøttkvaliteten, sier Markus Ackermann, designer hos Uniform.