Philips erklærer buet TV for død i Norden
– Buet TV var en designgimmick forbrukere aldri tok til hjertet, slik at vi fjerner det fra vårt sortiment i Norden, sier Henrik Kyhl, nordisk direktør for TP Vision, selskapet bak Philips TV.
Philips 8700 med buet skjerm.
De første buede TV-ene ble introdusert av to produsenter i januar 2013 på verdens største forbrukerelektronikk utstilling, CES, i Las Vegas.
– Etter dette lanserte de fleste andre produsenter også buede TV-er for unngå at de to produsentene skulle få et konkurransefortrinn, sier Henrik Kyhl.
Ifølge markedsundersøkelser fra selskapet GfK, var bare 6 prosent av de solgte TV-ene i første kvartal 2016 i Norden buet.
– Buet TV ser flott ut i et rom med buede vegger, men få mennesker bor i slike omgivelser, sier Henrik Kyhl.
De siste buede Philips TV-ene som er tilgjengelig i Norden, er 55PUS8700 og 65PUS8700. Begge inkluderer Philips TVs unike bakgrunnsbelysning, Ambilight, som forbedrer TV-seeropplevelse og skaper en tilnærmet tredimensjonal effekt.
Begge TV-ene har UHD-oppløsning (Ultra High Definition, også kalt 4K) og inkludere Android TV-plattform, med tilgang til apper i Google Play Store og Philips App Gallery. Quad Core-prosessor gir i tillegg optimal ytelse for spill.
Den innebygde lydløsningen inkluderer Dolby Digital og Dolby Pro Logic 2. Virtual Surround Sound leveres i 50 watt via tre høyttalere på baksiden av TV-en og to i fron. Andre funksjoner inkluderer Bluetooth og Easy Link, som gir mulighet for å kontrollere flere enheter fra en fjernkontroll.