Per Grieg jr. i Grieg Seafood ASA ble EY Entrepreneur Of The Year 2018
Per Grieg jr. i Grieg Seafood ASA gikk helt til topps i EY Entrepreneur Of The Year under mandagens nasjonale finale i Oslo.
Per Grieg mottar hyllest etter tildelingen av prisen. Til venstre kveldens konferansier, Jenny Skavlan.
Grieg Seafood har hovedkontor i Bergen og har vokst til å bli det åttende største oppdrettsselskapet i verden. For det fikk de velfortjent hyllest i det som er verdens største vekstskaperprogram.
Grieg Seafood har etablert produksjonsanlegg for oppdrettslaks i regionene Rogaland, Finnmark, Shetland og Canada. Målet er å ekspandere ytterligere, særlig internasjonalt.
Den uavhengige juryen berømmer Per Grieg jr. for utviklingen av selskapet: «Gjennom gode strategiske beslutninger, risikovillighet og utholdenhet har vinneren evnet å skape en betydelig aktør i et internasjonalt marked. Virksomheten har vist god evne til innovasjon, og vekstskaperen er med sitt samfunnsansvar en pådriver i sin bransje. Virksomheten er en betydelig bidragsyter til en rekke veldedige formål.»
Rådgivnings- og revisjonsselskapet EY (tidl. Ernst & Young) arrangerer Entrepreneur Of The Year i over 50 land, og Microsoft Norge er samarbeidspartner for programmet.
Under den nasjonale finalen ble det kåret vinnere i tre kategorier; handel, industri og tjenester. Marius Sandvik i Sandviks AS vant kategorien Handel, Oslo-baserte Henrik Badin i Scanship Holding ASA vant prisen i kategorien Tjenester og Per Grieg jr. i Grieg Seafood ASA vant i kategorien Industri før han mottok statuetten som viser at han er EY Entrepreneur Of The Year 2018.
På arrangementet mandag kveld ble også årets YOUNG Entrepreneur Of The Year kåret; beste vekstskaper under 35 år som har utmerket seg gjennom etablering av nyskapende virksomhet, eller som gjennom sitt virke har utmerket seg for godt lederskap. Denne prisen gikk til Truls Brataas i DB Equipment AS.
Det var fjorårsvinner Hans-Petter Mellerud fra Zalaris som sammen med konsernsjef i Schibsted Kristin Skogen Lund og EYs Nordensjef Erik Mamelund overrakte hovedprisen til Per Grieg jr. under festforestillingen på Radisson Blu Scandinavia i Oslo mandag. Som vinner av den norske kåringen går han nå videre som Norges representant i den internasjonale finalen. Vinnerne fra tilsvarende kåringer i omkring 50 land møtes i Monaco neste sommer.
– Norge har mange dyktige entreprenører og vekstskapere. Med EY Entrepreneur Of The Year ønsker vi å gi disse den oppmerksomheten de fortjener, sier Ina K. Rosenberg, ansvarlig for programmet i Norge.
Den uavhengige næringslivsjuryen som kåret vinnerne i EY Entrepreneur Of The Year besto av Åse Aulie Michelet (leder), Hege Skryseth, Harald Tyrdal, Trond Solberg, Harald Norvik og Hilde Midthjell. Arrangementet ble ledet av Jenny Skavlan.
Fakta om vinnerne:
Kategori Industri og vinner av EY Entrepreneur Of The Year: Per Grieg jr., Grieg Seafood (Bergen)
Per Grieg jr. er sivilingeniør i marinteknikk fra NTNU, og har en MBA fra INSEAD. Han arbeidet som forsker ved Marintek, (SINTEF i Trondheim), og som skipsmegler i London, før han i 1987 flyttet med familien til Bergen og overtok ledelsen av skipsmeglerfirmaet Joachim Grieg & Co. I 1992 etablerte han selskapet Grieg Norwegian Salmon, som ble til Grieg Seafood. Virksomheten har hatt en kraftfull vekst og står i dag som hoveddriveren i familiekonsernet Grieg Gruppen. Mange gode strategiske beslutninger har dannet grunnlaget for at virksomheten i dag er det 8. største oppdrettsselskapet i verden. Gruppen har bestemt å gi 25 % av overskuddet til veldedige formål. Hovedfokuset i deres bistand går til å støtte og utdanne unge mennesker globalt.
Siden starten har Per selv initiert og styrt en rekke oppkjøp og fusjoner, samt børsnoteringen som ble et viktig skille i selskapets historie. Produksjonsanlegg for oppdrettslaks er etablert i regionene Rogaland, Finnmark, Shetland og Canada. Målet er å ekspandere ytterligere, særlig internasjonalt. Per er i dag styreleder i virksomheten, og også styreleder i Grieg Shipbrokers. Han sitter også i Global Salmon Initiative, hvor han inntil nylig var styreleder. Privat er han involvert i oppdrett- og teknologiselskaper, samtidig som han investerer i selskap innen sjømat- og teknologi-bransjen.
Kategori Handel: Marius Sandvik fra Sandviks (Stavanger) begynte som daglig leder i familiebedriften i 1999. Selskapet hadde vokst mye, og det var behov for å bygge en mer formell organisasjon. I de 19 årene Marius har ledet selskapet har han fått selskapet til å vokse til nye høyder i en bransje som mange tenker på som utdøende. I Norge består produktporteføljen i dag av flere bokklubber for barn, Babyverden (Norges største nettsted for gravide og småbarnsforeldre), nettbutikk for bøker, klær og leker til barn, samt nettbutikk for fotokort og eget klesmerke. Felles for satsingene er et spesielt fokus på økologiske og bærekraftige produkter. Gjennom to oppkjøp i USA, i 2008 og 2010, har Sandviks også fått en sterk posisjon i det amerikanske markedet. Det er her selskapet nå opplever størst vekst. Mye av innholdet har gått fra analogt til digitalt.
Kategori Tjenester: Henrik Badin i Scanship (Oslo/Tønsberg) leverer løsninger til cruiseindustrien med avansert teknologi for rensing av avfallsvann og prosessering av søppel og matavfall. Selskapet har nylig gått inn i et nytt marked – aquaindustrien - med teknologi som skal forhindre havforurensning og muliggjøre resirkulering av ressurser fra fiskeproduksjon. Scanships løsninger muliggjør for eksempel at avføring fra laks omgjøres til gjødsel. Selskapet leverer systemer og løsninger til verft for nybygg og ombygging av eksisterende skip, samt håndterer ettermarkedet med vedlikehold, reparasjoner etc. Selskapet leverer varer og tjenester til redere i cruiseindustrien med virksomhet over hele verden.
YOUNG Entrepreneur Of The Year: Db Equipment ved Truls Kristian Brataas (Oslo) har siden 2012 skapt et «sport fashion»-merke med produkter som selges i over 35 land. Selskapet er ledende innen e-commerce og digital markedsføring innenfor sin bransje. Brataas har siden oppstart vunnet en rekke innovasjons- og designpriser. Selskapet ble startet av Truls Kristian Brataas og den svenske twintip -og frikjøreren Jon Olsson i 2012, har hovedkontor i Oslo, avdelinger i Sverige og USA og er en voksende aktør i en bransje bestående av konkurrenter som Nike og Dakine. Utstyret brukes bl.a. av det britiske proff-sykkellaget Team Sky for å frakte sykler. Bagger for alpinski/utstyr brukes i dag av flere alpinlandslag, deriblant det norske.