Meny
30.09.2024

Patruljerer veiene i Oslo med ny superbil

Statens vegvesens nye vaktbil i Oslo er som en sveitsisk foldekniv – den har verktøy som gjør mannskapet i stand til å løse en mengde små og store vei- og trafikkproblemer i hovedstaden.

Bildet: Statens vegvesens nye vaktbil i Oslo. (Foto: Ingvild Ryengen-Bjerke, Statens vegvesen)


Vaktbilen til Statens vegvesen patruljerer veiene i hovedstaden 24/7 hele året og er viktig for trafikksikkerheten, beredskapen og trafikkflyten i Oslo. Ingen andre byer i Norge har en slik vaktbil.

Bildet: Støtputa bak på vaktbilen skal beskytte mannskapet når de arbeider i veien. Den tåler å bli påkjørt i opptil 110 km/t. LED-lystavla varsler trafikantene tydelig om at det har skjedd noe på veien. (Foto: Arne Bahus, Statens vegvesen)

Vegvesenets vaktbil har vært i tjeneste for oslotrafikantene i mer enn 30 år. I det siste har Politiet bedt vaktbilen om hjelp med trafikken også utenfor Oslos grenser. Vaktbilens område er derfor utvidet til også å gjelde Asker og Bærum, samt strekningen ut til Tusenfryd og til Varemessa i Lillestrøm.

Ny, moderne vaktbil

Nye krav til trafikksikring har gjort at Statens vegvesen nå har anskaffet en moderne vaktbil med teknikk og funksjoner som bedrer sikkerheten for både trafikantene og, ikke minst, de som jobber på vaktbilen.

– Den nye vaktbil kombinerer moderne teknikk og hensyn til HMS for egne ansatte samtidig som den er liten og bevegelig i den tette trafikken.  Bilen er blant annet utstyrt med ei støtpute bak som tåler å bli påkjørt i opptil 110 km/t. Den skal beskytte vaktbilsjåførene når de er ute på veien og jobber. I tillegg er det montert ei stor digital tavle bak på bilen med mulighet for å vise ulike symboler og skilt så trafikantene blir varslet om at det skjer noe på veien, forklarer seksjonssjef Dagmar Hoyer i Statens vegvesen.

Mannskapet på vaktbilen har opp mot 7 800 oppdrag i året bare på ulykker og hendelser. I tillegg ivaretar de flere andre oppgaver. I løpet av et år tilbakelegger de rundt 70.000 kilometer bare på Oslos riksveinett. Da er det viktig at de har en trygg arbeidsplass. 

Bildet: Fra venstre: Tom Irvung, Bengt Kristiansen, Rune Gjengedal, Arne Bahus. (Foto: Ingvild Ryengen-Bjerke, Statens vegvesen)

Vegtrafikksentralens øyne

Vaktbilen i Oslo har kontinuerlig kommunikasjon med Vegtrafikksentralen Øst.

– Den nye vaktbilen har kameraer som er koplet direkte opp mot Vegtrafikksentralen. Vegtrafikksentralen har på den måten bevegelige «øyne» i Oslo-trafikken. Vegtrafikksentralen kan også videresende bildemateriale direkte til Politiet når de trenger det, sier seksjonssjef Hoyer.

Hun legger til at den nye vaktbilen går på biogass.

– Det vil si at vårt CO2-utslipp er redusert til tilnærmet null. I tillegg er det ingen NOx-partikkelutslipp, og den nye bilen støyer mye mindre enn den gamle som gikk på diesel, sier hun. 

Les hele artikkelen her:

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no