Meny
13.04.2018

Passerer milepæl med 100 cruiseskip

Fremdriftsløsningen Azipod ble lansert i 1990 og har blitt standarden i cruisesegmentet. Nå skal den tas i bruk på verdens første elektrisk-hybride cruiseskip med isbrytende egenskaper.

Det luksuriøse ekspedisjonscruiseskipet skal leveres til det franske rederiet PONANT i 2021 for bruk i arktiske områder. Det blir utrustet med to Azipod fremdriftsenheter som kan klare de mest krevende isforhold.

Seks meters propeller
Når skipet leveres fra verftet Vard Søviknes, vil cruiseskipet ta passasjerer til uutforskede destinasjoner i Arktis og Antarktis. Under barske forhold med isdekket hav vil Azipod-fremdriftsenhetene med seks meters propeller og totalt 34 megawatts kraft gi skipet økt manøvrerbarhet og effektivitet samt redusert miljøpåvirkning. Minimalt med støy og vibrasjoner vil også forbedre komforten for både passasjerer og mannskap.
   – Vi er stolte over at PONANT satser på ABBs kompetanse innen fremdrift for cruise- og isgående skip, sier Juha Koskela, leder for ABBs marinevirksomhet. – Azipod-enhetene benyttes i over 80 fartøyer som opererer i isbelagte farvann. Bestilling til cruiseskip nummer 100 er et tegn på teknologiens ytelse, pålitelighet, sikkerhet og miljøprofil.
   Skipet kobles opp til ABB Ability samhandlingssentere, såkalte Collaboration Operations Centers, hvor ABBs eksperter kan overvåke Azipods driftsparametere og koordinere fjernanalyse, diagnostikk og prediktivt vedlikehold.

Foretrukket fremdriftssystem
Den første Azipod-bestillingen til et cruiseskip i 1995 førte til installasjoner om bord på Carnival Cruise Lines Fantasy-klasse "Elation" og "Paradise". En bestilling fra Royal Caribbean Cruises på tre Azipod-enheter kom i 1997. De ble installert på det største cruiseskipet den gang – Voyager of the Seas. Deretter fulgte andre store cruiserederier, som valgte Azipod-enheter for sine skip.
   – Vi entret cruisemarkedet tidlig på 90-tallet med en teknologi som ga inntil 15 prosent bedre effektivitet enn konvensjonelle løsninger, og som også reduserte miljøavtrykket, forteller Marcus Högblom, leder for passasjer-, is- og tørrcargosegmentet i ABBs marinevirksomhet. – Cruisemarkedet har siden i økende grad valgt Azipod fremdriftsenheter. Vi anslår at teknologien har spart dette segmentet, og miljøet, for rundt 700 000 tonn drivstoff.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no