Oulu tester ny belysningsløsning for å øke trafikksikkerheten
Når et utrykningskjøretøy nærmer seg et kryss på Saaristokatu i Oulu, justeres gatebelysningen automatisk og blir lysere. Dette er et pilotprosjekt som ble startet av Oulu og belysningsprodusenten Signify. Formålet er å teste om gatebelysning kan gjøres lysere for å øke trafikksikkerheten og gjøre det enklere for utrykningskjøretøy å komme fram.
Oslo, Norge – Signify (Euronext: LIGHT) tester ny belysningsløsning for utrykningskjøretøy i Oulu. Løsningen er basert på Signifys trådløse belysningssystem Interact, som er integrert med HALI, et prioriteringssystem for trafikklys for utrykningskjøretøyer.
HALI-systemet, som driftes av Oulu, er et helautomatisk prioriteringssystem for trafikklys som bytter til grønt når en kjøretøy i utrykning nærmer seg et lysregulert kryss. Nå har systemet også blitt utvidet til å styre belysning i området rundt krysset og dette gjør gatene tett på krysset enda sikrere, og at utrykningskjøretøyer kommer lettere fram.
”Det har tidligere vært ulykker med kjøretøy, gående og syklister på Saaristokatu, et sted som er tungt trafikkert og populært for gående trafikanter. Dette prosjektet gjør at vi utvikler synligheten i trafikken for både utrykningskjøretøyer og annen trafikk, og på denne måte forbedrer sikkerheten», sier trafikkingeniør Jani Koppelo og byggingeniør Tommi Salo fra Oulu.
Løsningen bygger på multisensorteknologi
Ifølge Piia Hänninen, sjef for Signify Finland Oy, er dette en viktig implementering.
”Oulu bruker vår seneste belysningsteknologi som utnytter multisensorer. Dette gjør at belysningen raskt kan tilpasses når det er behov for det og forhåpningen er at løsningen skal øke sikkerheten for både utrykningspersonale og andre trafikanter», sier Hänninen.
Når utrykningskjøretøyet kommer tett på trafikkryss sendes en styrekommando fra HALI-systemet til kryssets belysning og gir kjøretøyet grønt lys.
”Fra trafikklyset gis en styrekommando til Signifys system. Den sentrale styreenheten tar hånd om lysstyringen til lampenes sensorer. Når utrykningskjøretøyet har passert krysset, går belysningen i løpet av en kort stund automatisk tilbake til normal lysstyrke», forteller trafikkingeniør Jani Koppelo og byggingeniør Tommi Salo om den tekniske løsningen.
Hjelper med å spare energi
Det fleksible belysningssystemet Interact kan brukes for å redusere belysningen der det ikke er behov for belysning, og øke belysningen på steder der det er flere mennesker. Dette øker tryggheten og sikkerheten, og reduserer risikoen for ulykker. Med gatebelysningens sensorteknologi kan belysningen optimeres etter trafikksituasjon, for eksempel ved hjelp av bevegelsesdetektorer. Gatebelysningen kan dimmes når det ikke er trafikk, og dermed reduseres også lysforurensningen.
”Interact City-systemet gjør det mulig å integrere data som er innsamlet av forskjellige sensorer i Interact City og bruke dataene for lysstyring. I fremtiden kommer Oulu å kunne styre belysningen med hjelp av data og bruke informasjonen for dynamisk byplanlegging i tillegg til å forbedre komforten, sikkerheten og helsen til byens innbyggere», beskriver Hänninen
«I Oulu har vi kombinert LED-belysning med smart styring, noe som øker sikkerheten i tillegg til å spare energi og redusere klimaavtrykket. Vi kan måle og optimere gatebelysningens strømforbruk i sanntid», forteller Salo.
Hva er HALI?
Det var circa 10 trafikkulykker med utrykningskjøretøyer i beredskap i Oulu før HALI-systemet ble innført. Problemene i Oulu ble løst i 2010 da man utviklet et nytt prioriteringssystem for utrykningskjøretøy for trafikklys. Utviklingen av systemet ble gjennomført av Oulu, sammen med Norra Österbottens ELY-sentral og Oulu-Koillisma nødetat ( Nå Norra Österbottens nødetat) og mange andre firma.
De første kryssene ble koblet til HALI-systemet i 2011 i Oulu. Dette ble positivt mottatt og systemet ble raskt utvidet til nye områder. I dag dekker systemet circa en femtedel av landets trafikklys og utrykningskjøretøy: Systemet brukes allerede i mer enn 800 lyskryss og med mer enn 400 utrykningskjøretøy.
Basert på posisjonering via satelitt, sender kjøretøyet sin plassinformasjon via det mobile datanettverket til det sentrale systemet, der HALI-serverens programvare beregner behovet for trafikklysstyring og sender de nødvendige styrekommandoene til trafikklyset.
Siden HALI ble innført har det enda ikke vært noen ulykker på plasser der systemet er aktivt. HALI forbedrer også responstidene, noe som direkte forbedrer redningsinnsatsen og førstehjelpen. Utstyr til brannslukning og førstehjelpsutstyr kommer raskere fram til ulykkesstedet, og dermed reduseres også skadene som ulykker forårsaker.