Omfattende undersøkelse av kunstig intelligens (AI) i Norden: «Norske bedrifter mangler kompetanse på kunstig intelligens»
Norske virksomheter er på en tredjeplass i Norden bak Danmark og Finland
i bruk av kunstig intelligens. Likevel får Norge skryt for å lede an med
etableringen av en regulatorisk sandkasse for trygg testing i bruk av kunstig
intelligens.
-
Norske bedrifter mangler kompetanse på kunstig intelligens, sier Klas Pettersen, administrerende
direktør i NORA.ai (Norwegian Artificial Intelligence Research Consortium),
et samarbeid mellom åtte universiteter, tre høyskoler og fem
forskningsinstitusjoner innen kunstig intelligens. Påstanden blir bekreftet i en
stor undersøkelse som har sett på bruken av kunstig intelligens (AI) i
Norden. Silo AI, et ledende finsk selskap innen kunstig intelligens, står bak
undersøkelsen har fått bidrag fra 15 offentlige virksomheter og
forskningsinstitusjoner i Norge, Danmark, Finland, Sverige. Funnene viser tydelig at bruken
av kunstig intelligens i Norden er i ferd med å gå fra en oppstartsfase til
en mer moden fase, der særlig de store selskapene tar i bruk kunstig
intelligens i utvikling av bedre tjenester og produkter. Norge er likevel på
en tredjeplass i Norden, bak Danmark og Finland: I Norge bruker 11 prosent av
virksomhetene minst én AI-basert teknologi, ifølge Eurostat. I Danmark er
andelen 24 prosent, mens Finland og Sverige ligger på henholdsvis 16 og ti
prosent. Hele 90 prosent av selskapene som
bruker kunstig intelligens i Norden, svarer at det er viktig eller svært
viktig for organisasjonen. Tre hovedutfordringer Nær 70 prosent av selskapene som
i dag benytter kunstig intelligens, sier de vil ta i bruk nye løsninger i
løpet av det neste halvåret. 66,7 prosent av norske selskaper som bruker AI, svarer
at kunstig intelligens er svært viktig for dem. Det er 17 prosentpoeng høyere
enn det nordiske gjennomsnittet. Rapporten viser også at de tre
viktigste hindrene for å ta i bruk kunstig intelligens er mangel på talenter,
mangel på data og mangel på erfaringsdeling. Her får Norge skryt for to grep:
Etableringen av en regulatorisk sandkasse, og etablering av en forskerskole
for talenter innen kunstig intelligens. - Regulatoriske forhold er
viktige i for bruken og utviklingen av AI, og Norges regulatoriske sandkasse
har definitivt vært et initiativ som har hjulpet både selskaper og lovgivere
å holde hjulene i gang, sier Sarlin. 200 talenter på forskerskole Mangel på kompetanse er et av de
største hindrene på veien til å skalere bruken av kunstig intelligens, også
for norske virksomheter. Her velger selskapene ulike løsninger: Rundt 80 prosent sier at de
foretrekker å bruke intern kompetanse ved utvikling av kunstig intelligens.
Nærmere en tredjedel sier at de bruker eksterne eksperter som en ressurs, men
13,5 prosent svarer at de har outsourcet AI-utviklingen helt. 56 prosent av de norske
virksomhetene sier de planlegger å ansette mellom én og fem nye AI-eksperter
i løpet av de neste seks månedene. Nesten 20 prosent planlegger å ansette
flere enn fem eksperter. For å øke kompetansen på kunstig
intelligens, har NORA.ai etablert en forskerskole for kunstig intelligens der
rundt 200 doktorgradsstudenter deltar. Mindre AI-kapital i Norge Mangel på kapital er i dag er
ikke et hinder for at selskaper som ønsker å ta i bruk kunstig intelligens.
Likevel ligger Norge bak, også her. Samlet sett har de nordiske
landene økt sine venture-investeringer i kunstig intelligens betydelig de
siste årene. Spesielt i Sverige har denne økningen vært markant, der har
investeringene økt fra under 200 millioner USD i 2020, til over 500 millioner
USD i 2022. Norge har ikke klart å skaffe like mye kapital som Sverige og Danmark, men har likevel økt investeringene med 100 millioner dollar, mellom 2020 og 2021. |