Ølrevolusjonen skummer videre med designhjelp
Norsk ølkultur har fått en kraftig oppsving de siste årene. Nå er to norske mikrobryggerier og et tradisjonelt bryggeri hedret med Merket for god design.
7 Fjell Bryggeri, Færder Mikrobryggeri og Macks Ølbryggeri mottok den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) tidligere i år.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, uttalte Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
7 Fjell Bryggeri: Vekker Bergen fra øldvalen
Nyetablerte 7 Fjell Bryggeri ville vekke til live Bergens gamle øltradisjoner og bli Skandinavias ledende mikrobryggeri. For å klare det måtte de skille seg ut både fra landets etter hvert mange mikrobryggerier og de store, trauste pilsprodusentene.
– De siste årene har interessen for godt øl nærmest eksplodert i Norge. Vi ønsket å gjenreise den gode, gamle ølkulturen som Bergen en gang hadde gjennom å brygge smaksrikt, kompleks øl av høy kvalitet og med god drikkbarhet, sier Jens Eikeset, daglig leder for 7 Fjell Bryggeri.
Med seg på laget fikk de Gahr Smith-Gahrsen, mangedobbel norgesmester i ølbrygging og en sagnomsust skikkelse i hjemmebryggermiljøet. Han var et viktig kort for å vinne over landets ølfeinschmeckere. For å appellere til den jevne ølhund samt friste tunge investorer måtte det noe mer til.
Internasjonalt designformat
Designbyrået KIND ble trukket inn i prosessen. De satset på et enkelt, rent uttrykk inspirert av bryggertanker som er lett å kjenne igjen i hyllene. De gjennomsiktige etikettene skiller seg ut fra den mer tradisjonelle emballeringen på ølmarkedet. Enkel fargekoding skiller mellom de forskjellige ølstilene. I tillegg valgte bryggeriet å selge ølet sitt i 0,33-flasker fremfor de klassiske lysebrune halvlitersflaskene.
Håndgemeng på polet
Den visuelle identiteten ble ferdigstilt i tide til en planlagt emisjon som bryggeriet håpet skulle få inn sårt tiltrengte investorkroner i kassen. Den lyktes overmåte. Blant investorene som nå har gått inn i selskapet, er en viss Herman Friele, som nylig har solgt seg ut av sitt kaffeimperium.
I fjor ble ølet til 7 Fjell gradvis rullet ut i dagligvarehandelen og på Vinmonopolet.
– På polet sto 30 personer i kø da det første ølet kom, og det ble antydninger til håndgemeng. Det anser vi som en vellykket lansering, smiler Eikeset.
Og siden har det gått slag i slag: – Vi var såpass ambisiøse at vi var avhengig av å selge godt fra dag én, men det har heldigvis ikke vært noe problem. I løpet av kort tid har vi fått et godt navn på markedet – og vi er Bergens ledende håndverksbryggeri, sier Eikeset. Skandinavia neste.
Færder Mikrobryggeri: 100-doblet kapasiteten
Da familien Krüger begynte å brygge øl i kjelleren sin hjemme på Tjøme, var tilbakemeldingene så gode at de bestemte seg for å starte opp sitt eget mikrobryggeri. Imidlertid trengte de en visuell identitet som gjorde at de kunne skille seg ut i de stadig mer bugnende ølhyllene på Vinmonopolet og i dagligvaren.
– Det har vi fått til gangs! Siden lanseringen i fjor høst har vi solgt 20 000 liter øl. I år regner vi med å selge 120 000 liter, forteller markedssjef og gründer Tone Krüger i Færder Mikrobryggeri.
Det er bare halvannet år siden hun fremdeles jobbet som hjelpepleier, mens sønnen Mathias studerte medisin. På fritiden brygget de øl. Nå er Mathias Krüger bryggerimester, mens økonompappa Steinar er daglig leder i det unge bryggeriet. 20-literskjelen i kjelleren er erstattet med et fullblods mikrobryggeri i et ombygd gammelt renseri midt i Tønsberg, med kapasitet på 2000 liter om gangen.
Stramt og stilrent
– Jeg tegnet en profil på en serviett som en venninne tegnet ut. Vi var mest opptatt av det som var inni flasken, men etter hvert skjønte vi at vi måtte satse også på det visuelle, sier Tone Krüger.
Derfor innledet Færder Mikrobryggeri et samarbeid med Panorama Design. De kom opp med flere forslag til hvilken retning profilen kunne gå. Ett av forslagene var svært stilrent og stramt, nesten så langt unna hjemmebrygging som det var mulig å komme. Bryggerimesteren var henrykt, men markedssjefen kunne styre sin begeistring.
– Jeg måtte gi det noen dager – og noen våkenetter. Etter hvert modnet det, og jeg så at den nye designen hadde potensial, sier markedssjef Krüger.
Ølflagg skaper gjenkjenning
Profilen Panorama Design kom opp med, består av en enkel, høyreist og moderne logo og en serie med maritime flagg. Hver øltype bryggerimester Mathias lager, får sitt eget flagg, og flaggene dominerer etiketten i så stor grad at det skapes en klar gjenkjenningseffekt i butikkhyllen. Tone Krüger klarte likevel å få igjennom en viss oppmyking av den moderne designprofilen. Blant annet innførte hun enda et kjenningsmerke på etiketten: Hver flaske bærer stempelet til bryggeren: «The Mad Doctor».
Lanseringen i september i fjor gikk over all forventing. Takket være den nye designen ble Færder-ølet plukket opp av Norgesgruppen. I dag selges en humlete pale ale og en lys ale med hyllebærekstrakt på Meny-butikker over store deler av landet, og får snart selskap av en hvete-IPA.
Macks Ølbryggeri: Salgssuksess over hele landet
Siden de første ølflaskene i Mack Smaksserie kom i butikkhyllen i februar i fjor, har salgspilene pekt til værs for fastlandets nordligste bryggeri. I løpet av de første 12 månedene har Macks Ølbryggeri solgt om lag 275 000 flasker i dagligvarehandelen og nærmere 20 000 liter gjennom Vinmonopolet og i utelivet.
– Interessen for øl har økt voldsomt i Norge, og med smaksserien har vi styrket konkurransekraften til Macks Ølbryggeri. Salget har vært svært godt og har kommet på toppen av vår eksisterende ølportefølje, forteller markedssjef Cathrine Giæver.
Ros for sjangerbrudd
En fagtung jury roser Macks Ølbryggeri og Tank Design for å ha styrt unna alle klisjeer som man gjerne finner i ølsjangeren. Et helhetlig og enkelt uttrykk gjør at Mack Smaksserie stikker seg ut både i dagligvarehandelen og på Vinmonopolet. Mack-logoen er kraftig forminsket for å gi plass til informasjon og historiefortelling på etikettene.
– Etter å ha forkastet noen tidlige forslag følte vi at designerne virkelig traff spikeren på hodet. Vi har fått et unikt uttrykk som viser fram det håndverket som ligger i serien, noe som har vært svært viktig for oss, sier Giæver.
Mack IPA og Mack Witbier, sistnevnte et belgisk hveteøl med koriander og appelsinskall, var de første variantene som ble lansert. Et halvt år senere fikk de følge av ytterligere tre sorter: Brown Ale, Porter og Weissbier. Sistnevnte er også et hveteøl, men er brygget etter den tyske tradisjonen. Alle sortene er tilgjengelig som vanlig butikkøl samt med 6,5 prosent styrke på Vinmonopolet og på restauranter og utesteder.
Kilde: Pressenytt