Øko-høner stakk av med Coop Miljøpris
Årlig blir 100 000 økologiske høns destruert, men snart kan denne smakfulle og tradisjonsrike råvaren igjen bli å finne i butikkhyllene hos Coop. Vinnerforslaget i Coop Miljøpris 2015 er å utvikle nye produkter av høns som kan inngå i vår økologiske serie Coop Änglamark.
Coop Miljøpris skal inspirere til mer miljøvennlige valg i hverdagen, og temaet for årets konkurranse var økologi.
– I 2014 vant Coop prisen som årets økologiske leverandør. Det er vi stolte av, samtidig som det forplikter oss til å jobbe godt videre med økologi. Årets miljøpris har vært et viktig skritt videre i dette arbeidet. Vi er veldig fornøyd med å ha fått inn over 500 forslag, veldig mange av dem meget gode, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.
“Løser et åpenbart problem”
Jorunn Liodden fra Bærum var en av flere som deltok i konkurransen med forslaget om å bruke økologiske høns til mat i stedet for å destruere dem når de er ferdig med verpetiden.
Juryen for Coop Miljøpris, bestående av leder Arild Hermstad (Framtiden i våre hender), Aina Bartmann (Oikos), Jon-Frede Engdahl (Kolonihagen), Hege Berg-Knutsen og Laila Buhaug (begge Coop), falt ned på dette forslaget som årets beste. Dermed stikker Jorunn Liodden av med førstepremien på 25 000 kroner og et kunstverk av Nico Widerberg.
«Juryen mener økologisk hønsefrikassé, økologisk hønsesuppe eller andre produkter av høns er spennende og samtidig tradisjonsrike produkter som kan gis nytt liv og bidra til å løse et åpenbart problem knyttet til industrielt landbruk,» heter det i beslutningen.
Smoothie og rundstykker
På andreplass i Coop Miljøprisen 2015 kom forslaget om økologisk smoothie. Anne Marie Hammer fra Mysen vant 15 000 kroner og et kunstverk av Nico Widerberg for sitt bidrag.
Juryen begrunnet tildelingen med at råvarer til økologisk smoothie eller ferdig økologisk smoothie vil være et viktig bidrag i et sterkt voksende segment.
Ørjan Bell fra Ålesund tok tredjeplassen med forslaget om grove, økologiske rundstykker. Han fikk10 000 kroner og et Widerberg-kunstverk.
Om hans bidrag uttalte juryen: «Med økologiske rundstykker – som over tid kan tilbys både fryst, halvstekt og ferske – kan man få etablert økologiske bakervarer på en måte som gir minimalt med svinn og samtidig nå både hverdags- og helgeforbruket.»
Lanserer flere produkter
Målet for årets Coop Miljøpris var tydelig uttalt i forkant av konkurransen, nemlig at Coop skal produsere og lansere minst ett nytt Coop Änglamark-produkt. Allerede nå er det klart at det blir flere nye produkter i løpet av året basert på vinnerforslagene.
– Med disse tre vinnerne har vi produkter som dekker morgen, lunsj og middag, og som dekker områder med stor etterspørsel. Vi er allerede godt i gang med arbeidet i å lansere nye produkter basert på Coop Miljøpris, og det er vi svært stolte av, sier miljøsjef Knut Lutnæs.
Kilde: mynewsdesk.com