
Nye elektriske Ford Puma på vei til Norge: Best på det meste
Nå er nye helelektriske Ford Puma på vei til Norge. Den nye, prisgunstige og lettkjørte kompakt-SUV-en har både klassens suverent største bagasjerom, den raskeste hurtigladingen og det klart laveste strømforbruket.

Den nye elektriske
varianten av Fords mest solgte modell i Europa er på mange måter helt unik i
sitt segment. I disse dager er internasjonal presse invitert til den første
prøvekjøringen av den svært etterlengtede nyheten.
– Med nye Puma får du en
ekstremt sporty og toppmoderne elektrisk SUV. Samtidig som de kompakte målene
gjør at den er svært lettkjørt og letthåndterlig, er bagasjeplassen større enn
i mange langt større SUV-er. Dette er også en prisgunstig modell, som i tillegg
har et lavere energiforbruk enn alle andre biler i dette segmentet, sier
markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
De første elektriske
Pumaene er forventet på norske veier allerede i mai.
For mer
informasjon, bilder og video: Klikk her
Enormt med bagasjeromsplass og frunk
Ford Puma hadde det
klart største bagasjerommet i klassen, dette har blitt enda større i den
elektriske versjonen, og setter en helt ny standard:
- 523 liters bagasjeromsplass med
alle seter i bruk – målt til toppen av seteryggen
- 574 liters bagasjeromsplass når
du laster til taket
Her får du også den
smarte og dype Gigaboksen på 145 liter – et vaskbart og drenerbart rom i bunnen
av bagasjerommet, perfekt for skitne fjellsko - eller om man trenger plass til
ekstra høye gjenstander.
Under panseret på bilen
har nye elektriske Puma også en 43 liter stor frunk.
Raskeste lading og laveste strømforbruk i segmentet
Nye forhjulsdrevne
elektriske Puma har en estimert rekkevidde på opptil 376 km* (WLTP) og et
strømforbruk på svært lave 13,1 kWt/100 km. Det er også klart best i sitt
segment.
Ved hurtiglading kan du
lade den opp med 124 km rekkevidde på bare 10 minutter**. Lading fra 10 – 80 %
er unnagjort på lynraske 23 minutter – også best og raskest i sitt segment.
Den elektriske SUV-en
har også Fords velkjente og sporty kjøreegenskaper. Med en elektrisk motor på
168 HK går 0 - 100 km/t unna på 8 sekunder.
To utstyrsvarianter: Svært mye kommer som standard
Den nye helelektriske
Ford Puma kommer med svært mye utstyr som standard:
- For 330 300 kroner kan du nå
bestille en godt utstyrt Puma i utstyrsnivå Select. Her får du blant annet
17-tommers aluminiumsfelger, LED-hovedlys med auto fjernlys, flerfarget
miljøbelysning, 12-tommers berøringsskjerm med SYNC 4, 6 høyttalere,
ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som
cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning.
- Med det høyeste utstyrsnivået
Premium er prisen på nye helelektriske Puma fra 353 800 kroner. Da får du
i tillegg blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, B&O lydanlegg med
10 høyttalere, premium utvendig styling og adaptive LED Matrix hovedlys
med blendefrie fjernlys.
Samtlige priser
inkluderer 3-års fri service.
Den kompakte elektriske
SUV-en kan også blant annet leveres med 19-tommers felger, panoramatak, sort
tak og hengerfeste.
Mustang Mach-E inspirert front, spoiler bak og unike
alufelger
Eksteriørdesignet til
nye elektriske Puma bygger videre på bensinversjonen av Puma – men med et
tydelig elektrisk designuttrykk. En tøff front - inspirert av Mustang Mach-E -
erstatter den tradisjonelle grillen, mens en sporty bakspoiler og unike aluminiumsfelger
bidrar til et elektrisk og aerodynamisk design – som også øker ytelse og
effektivitet. Den kompakte SUV-en kan fås i en rekke farger som inkluderer
eksklusive og iøynefallende varianter som Electric Yellow og Desert Island
Blue.
Digitalt førermiljø med smart oppbevaring og komfortfokus
I det moderne
førermiljøet er du omgitt av et digitalt 12,8-tommers instrumentpanel og en
12-tommer stor og sentralt plassert berøringsskjerm med Fords siste generasjon
SYNC 4 infotainmentsystem. Her er navigasjonen skybasert, og holder deg
oppdatert i sanntid. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto gjør det også enkelt
å bruke apper og funksjoner på mobiltelefonen, som også kan lades trådløst.
Den nye, forhøyede
midtkonsollen gir smart oppbevaringsplass for personlige eiendeler, mens det
justerbare armlenet bidrar til at kjøreturen blir mer komfortabel.
Svært lettkjørt i både bymiljø, kø og trange parkeringshus
Den kompakte elektriske
SUV-en, Ford Puma, er med sin lengde på 4,2 meter svært lettkjørt – om det er i
bytrafikken, i kø eller i et trangt parkeringshus. Med enpedalkjøring er den
enda enklere å kjøre i tett trafikk – uansett hvilket av de fire kjøremodusene
du velger.
Nye Puma kan også
leveres med en førerassistansepakke som inneholder blant annet intelligent
adaptiv cruisekontroll, filholder med aktiv filskifteassistent,
nødbremseassistent ved rygging og 360 graders kamera. I byen gir kameraene deg
full oversikt over omgivelsene og gjør parkering på trange plasser enda
enklere.
– Vi har stor tro på at
når nordmenn får prøvd nye elektriske Puma, opplevd de svært gode
kjøreegenskapene og sett den enorme plassen den kompakte og lettkjørte
elektriske SUV-en har, så vil ikke bare Puma bli en europeisk, men også en
norsk suksess sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard.
Nye elektriske Ford Puma
blir produsert ved Ford Otosan sin toppmoderne bilfabrikk i Craiova i Romania –
side om side med Fords nye kompakte elektriske varebil, E-Transit Courier. De
elektriske drivlinjene blir produsert ved Fords anlegg i Halewoood i England.
----------------------------
* Estimert rekkevidde i henhold til Worldwide Harmonised
Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Tallene som vises, er kun ment for
sammenligning og bør kun sammenlignes med andre kjøretøy testet etter samme
tekniske prosedyrer.