Ny teknologi i Hurtigrutens nye ekspedisjonsfartøy
Hurtigrutens to nye ekspedisjonsfartøy utrustes med ny miljøvennlig teknologi som vil bidra til betydelige utslippskutt. Enova støtter prosjektet med 45 millioner kroner.
Statssekretær Kjell-Børge Freiberg (FrP) var 8. september i Trondheim for å markere dette sammen med administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, og konsernsjefen i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.
– Dette er en gledens dag og viser at midlene vi tildeler gjennom Enova, gir konkrete resultater i form av tiltak som reduserer klimagassutslipp. Den miljøvennlige teknologien som batteriene innebærer, vil bidra til betydelige utslippskutt. Jeg vil gi honnør til Hurtigruten for en fremtidsrettet investering i tråd med ånden til Hurtigrutens grunnlegger Richard With, sier statssekretær Kjell-Børge Freiberg.
Konkret innebærer dette innstallering av en hybridteknologi med bruk av batterier. Skipene vil ha mulighet til å gå på bare batteri i korte perioder. Ved vanlig drift vil batteriene trå til når skipene trenger ekstra mye motorkraft. Til sammen gir disse tiltakene en forventet energisparing på 17,9 GWh i løpet av ett driftsår. De årlige CO2-utslippene blir 4500 tonn lavere.
Det første skipet blir levert i juli 2018 og det andre i juli 2019.