Ny salgsrekord for bobiler
Salget av bobiler er rekordhøyt her i landet, viser ferske tall. Fjoråret endte på tett oppunder 3000 nyregistreringer.
– Det norske totalsalget ble 2841 nyregistrerte bobiler, ni prosent opp fra 2012, sier Odd Askjem, president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og daglig leder i Askjems Camping-Center AS.
Også 2012 var et rekordår for bransjen. Nordmenn blir stadig mer glade i camping på hjul, og for bobiler spesielt har salgskurven vært bratt i flere år på rad.
– Hvis utviklingen fortsetter i samme spor, kan vi komme til å runde 40 000 norskregistrerte bobiler i løpet av 2014. Da nærmer vi oss en dobling av bestanden på bare fem – seks år, sier Askjem.
Også vinterstid er det aktivitet i campingmarkedet.
– I fjor lå nysalget nær 100 enheter i både januar og februar. Så kommer erfaringsmessig en markant økning i mars, mens perioden fra april og ut juli er høysesongen. I 2013 var juni toppmåneden, med 478 nyregistreringer.
Utvider markedet
For Askjems Camping-Center, som tilhører topp tre i bransjen, ble det satt ny omsetningsrekord i fjor.
– Vi lander nok på rundt 190 millioner kroner, opp åtte–ni millioner sammenlignet med året før. Også hos oss har etterspørselen etter bobiler gitt størst utslag. I 2013 leverte vi 258 biler. Av disse var 132 nyregistreringer, sier Askjem.
Moderne design og høy funksjonalitet vil bidra til å utvide markedet ytterligere og gjøre ferieformen mer trendy, tror bransjen.
– Bobilene er i ferd med å bli både penere, tøffere og lettere. Produsentene har tenkt nytt og sikter seg bedre inn også mot den yngre delen av markedet, sier Geir Holm, markedsansvarlig i NCB.
Gjennomsnittsbilen har mer utstyr enn tidligere, og er fullpakket med avansert teknologi. Samtidig har den blitt lettere, men uten å ha blitt mindre.
Viktig vektgrense
– Slankingen skyldes lettere materialer og smartere konstruksjoner. I dag får man masse mer bobil innenfor vektgrensen på 3,5 tonn enn for noen få år siden.
Denne grensen har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum.
– De som er født etter 1972, må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre enn 3,5 tonn. Reglene i Norge gjelder også i andre europeiske land. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter, sier Holm.
Prisene for nye bobiler starter på rundt en halv million. De fleste kundene bruker mellom 700 000 og 900 000 kroner.
Oversikter fra bransjen viser at den gjennomsnittlige eieren er i aldergruppen 55 pluss og bruker bobilen drøyt 70 døgn i året.
Foto: Askjems Camping-Center